På kabbalismens tre, som først ble beskrevet i Spania på 1200-tallet, tenker man seg at de greinene om vokser nedover, er betingelser for sjelens liv, som blir stadig tydeligere og mer synlig etter hvert som det kommer nedover. Jo lavere det kommer, desto vanskeligere har vi for å gripe meningen i det, ifølge Charles Ponce, som står bak en av de siste psykologiske tolkningene av Kabbala. Som han sier, er ikke de høyeste områdene og symbolene så okkulte som de timelige: "føttene er og blir et mysterium". Det er lett å se de etiske implikasjonene av dette "opp-ned" bildet: Et menneskes befatning med verden er et tegn på åndens nedstigning. Dyd består i å vise respekt for det lave, gjennom for eksempel ydmykhet, veldedighet, undervisning og gjennom ikke å være "høy på pæra".

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Så lenge kulturen ikke anerkjenner at det det er legitimt å vokse ned, kjemper hvert menneske i blinde for å forstå det svarte og smertefulle som sjelen trenger for å komme ned i livet.
Organiske bilder av vekst følger det mest yndede symbolet for menneskelivet, treet, men jeg snur treet på hodet. Min vekstmodell har røttene i himmelen og er bygd på tanken om en gradvis nedstigning mot menneskelivet. Dette er Treet i Kabbala i den jødiske, og også den kristne mystiske tradisjonen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Usedvanlige mennesker vekker oppsikt, de leder oss, de advarer oss, der de står i fantasiens kriker og kroker som statuer over storhet, personifikasjoner til beundring og sorg, og de hjelper oss å bære det som kommer til oss, slik det kom til dem. De gir livene våre en fantasidimensjon. Det er det vi er på jakt etter når vi kjøper biografier og leser berømthetenes hemmelige betroelser, om deres hell, deres feil og deres sladder. Vi gjør det ikke for å trekke dem ned på vårt nivå, men for å løfte vårt eget og gjøre vår egen verden mindre umulig gjennom kjennskap til deres. Uten disse eksemplene på daimonen har vi ingen andre kategorier for det usedvanlige enn den diagnostiske psykopatologiens.
Disse personifikasjonene av sterk fantasi brenner seg rett inn i sjelen og er dens lærere. Ikke bare helten og heltedyrkelsen, men også tragiske figurer, skjønnheter og klovner og gamle kjerringer og kjekke førsteelskere. Usedvanlige mennesker viser dramatiske overdrivelser av karaktertrekk, noe som hører hjemme i den romantiske tradisjonen. Når denne tradisjonens storslagenhet - og dens persongalleri av galninger, elskende og poeter - blir valset flatt av likhetstanken og dekonstruert av akademisk kynisme eller avskrevet som grandiositet av psykoanalytiske diagnostikere, da fylles tomrommet i kulturen av popstjerne-okkupanter, bakvaskede storkarer og Batman - sivilisasjonen står tilbake med bare jukseberømtheter til å forme sin kultur etter.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Barn blir ofret for Saturn-Molok, som i de gamle kulturene ved Middelhavet. De er også syndebukker for den vitenskapelige frykten for avvik, overdrivelser og slike bevegelser i fantasien som rokker ved paradigmene, og som først viser seg i det nye - det vil si hos de unge. Det som alt foregår ved våre "sentre for mental helse", der man deler ut medisiner med mindre skam enn kondomer, ville trolig ha lammet hvert eneste av de usedvanlige menneskene som vi forteller om i denne boken, alt mens de var barn.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Plotin (205-270 e. Kr), den største senere platonikeren, forklarer at vi selv har valgt den kroppen, de foreldrene, det stedet og de omstendighetene som passet til sjelen, og som ifølge myten hører til dens nødvendighet. Dette medfører at omstendighetene, også kroppen min og mine foreldre, som jeg kanskje forbanner, er valgt av min egen sjel - og dette forstår jeg ikke fordi jeg har glemt det.
For at vi ikke skal glemme forteller Platon oss myten, og helt til slutt sier han at ved å ta vare på myten kan vi bedre ta vare på oss selv slik at det går oss godt. Myten har med andre ord en forløsende psykologisk virkning, og en psykologi som tar utgangspunkt i den, kan inspirere til et liv som bygger på den.
Myten har også praktiske følger. Den mest praktiske er å gå inn for de tankene som myten impliserer når du betrakter din egen livshistorie - tanker om kall, om sjel, om daimon, om skjebne, om nødvendighet, som alle sammen skal utforskes i løpet av de følgende sidene. Og myten impliserer at vi må være svært oppmerksomme med tanke på barndommen for å få tidlige glimt av daimonen i aksjon, for å få tak i det den vil frem til og ikke stenge veien for den. Flere praktiske følger viser seg raskt: a) anerkjenn kallet som et primært faktum i menneskelivet, b) juster livet deretter, c) finn den felles meningen som gjør at du ser at tilfeldighetene - inkludert hjertesorgen og de naturlige slagene som livet gir - inngår i bildets mønster, er nødvendige for det og er med på å gjøre det fullstendig.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Fra begynnelsen av må vi gjøre det klart at innenfor hovedparadigmet for dagens forståelse av et menneskeliv - samspillet mellom gener og miljø - er det noe helt essensielt som går tapt: det egenartede som du opplever som deg selv. Ved å godta tanken om at jeg er et produkt av en subtil avveining mellom arvelige og sosiale krefter, reduserer jeg meg selv til et resultat. Jo mer livet mitt forklares gjennom noe som allerede lå i kromosomene mine, gjennom hva foreldrene mine gjorde og ikke gjorde, og gjennom mine tidlige barneår som for lengst er tilbakelagt, jo mer er historien min en offerhistorie.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei.
Jeg har skrevet en omtale på bokmerker.org hvis noen er interessert.
http://bokmerker.org/det-kommer-til-a-ordne-seg-for-dere/

mvh. Linda

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Av og til forstår jeg ikke hvordan folk har kunnet finne på begrepet «morsomt», sannsynligvis har man bare funnet frem til det som motsetning til trist.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

(...) det man kaller en grunn til å leve, er samtidig en utmerket grunn til å dø (...)

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Å skape, det er å leve to ganger.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

SOM EN LYDLØS KATASTROFE, avlest på armbåndsuret, ganske enkelt. Det er ikke nødvendig å rammes av noe spesielt; du faller fra hverandre, faller fra deg selv, faller inn i noe annet, faller fra. Musklene, reaksjonen og kjærlighetsevnen (sier psykologene) kan du trene opp imens, du kan løfte manualen med natt i den ene enden og dag i den andre, eller den tyngre, med sommer og vinter, løfte og løfte, inntil helseløshet, bære brudene over terskelen, omigjen og omigjen, som over et vadested, før du selv blir en terskel (eller et vadested), en tredemølle hvor en annen driver på og løper seg til vanhelse. Ja. Et bånd som går rundt og rundt. Og i en viss forstand er det alltid båndet som vinner.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det er tydelig at denne pedagogikken betvinger talen: Talen er omringet på alle kanter, drevet ut av elevens kropp, som om det fantes en medfødt hemning mot det å tale, og det krevdes en hel teknikk, en hel opplæring for å trekke den ut av tausheten, og som om denne talen som endelig tillæres, endelig erobres, representerte en god "objektrelasjon" med verden, en sann beherskelse av verden, av de andre.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg har ikke sett annet enn overskriftene ang. Sia og kan således ikke uttale meg om det konkrete eksempelet. Kontekst er avgjørende, derfor er det også stor forskjell på bilder og skrift, jeg følger stort sett ikke populærkultur, ettersom den har en tendens til å mangle både innlevelse og refleksjon.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Synes latterliggjøringen er på sin plass. Skal vi liksom beskytte mennesker mot skildringer som bøker nettopp er til for å tematisere, dvs oppnå en form for innsikt i? Alt dette betegner en maktesløshet, en hjelpeløshet som i seg selv er en fiksjonalisering hvor alle, i like stor grad, er ofre for en ubønnhørlig virkelighet. Herregud, har vi glemt at hele psykologien vi baserer vår selvforståelse på, hele vår oppfatning av terapi er grunnlagt på samtalen og fordypningen? Absurd.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dette er nemlig ikke så enkelt som at man enten er for eller imot, eller at man er et godt menneske dersom man er for ytringsfrihet og middelaldersk dersom man er imot.

Kan du utdype dette? Selv har jeg aldri helt sett problemet med en ytringsfrihet som strekker seg lenger enn den gjør i dag.

Det er forskjell på et ytringsfrihetsstandpunkt og sensur. Det første handler mest om moral, etikk og unngåelse av å ville såre eller støte noen.

Dette skjønner jeg lite av når jeg følger ytringsfrihetsdebatten. Provokasjonen er jo en forutsetning for å tenke og ytre seg. Hvordan skal man ellers utfordre makt?

Sitat
Kommunikasjon er ingen enkel disiplin, og der hvor sterke meninger og verdier står mot hverandre, vil økt åpenhet og fri ytring kunne eskalere konfliktnivået. Særlig gjelder dette når retten til fri ytring brukes til å spre fiendebilder.

Det du beskriver her forbinder jeg mer med medias rolle som lever av å nøre opp under reelle så som konstruerte konflikter. Deretter skriver de en klok bortgjemt kommentar om det ukloke i dette.

Fra bloggen din:

Nærum savner en debatt om hva tegningene viser, og han påpeker at det ikke er Vestens oppgave å oppdra islam. De fleste ofrene for voldelige islamistiske ekstremister er fremdeles muslimer.

Sa han virkelig dette? Hvorfor skal ikke Vesten reagere når selv såkalt moderat islam fremstår som bakstreversk og intolerant og når vi i tillegg ser konsekvensene av disse holdningene nesten uansett hvor i verden vi befinner oss? Det siste utsagnet er grotesk. Jeg er sikker på at det må være til stor trøst for disse ofrene, å vite at man i det minste ble drept av en representant for ens egen religion.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

OK, stryk parentesen, jeg skjønner at den teksten kan bli litt mye for en som ikke har lest boka på forhånd (etter at du har lest den, derimot).

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kan anbefale Grovt øye (2013) av Vemund Solheim Ådland -- en uforlignelig, underlig, klok poet med et utrolig finstemt og potent, og ikke minst lyrisk, språk. (Her mer utfyllende om både ham og boka: http://www.vinduet.no/Artikler/Under-et-haardere-oeye)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Si ikke at to timers liv uten videre er mer verd enn to siders skrift, skriften er fattigere, men klarere.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg ser døden
overalt.

Den sitter
i øynene.

Blikket er råttent. Klart.
Upolitisk.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Mai. Ansiktet, en nisje. Der står skuffen med det i deg som ennå gløder og varmer. Når det er stille, virker tyngdeloven større. Ingen frukt nå, bare blomster. Jeg tenker på et gult eple i regnet, det er spist. Dyrene er spist og kommer igjen. Vi blir ødelagt og kommer igjen.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

FiolHarald KAlice NordliReidun VærnesHildeMarit MogstadDemeterHeidi HoltanAnniken RøilKirsten LundPiippokattaEivind  VaksvikINA TORNESTine SundalDolly DuckRufsetufsaTove Obrestad WøienCecilieLinnKristine LouiseJulie StensethV. HulbackKetilPirelliBjørn SturødRositaIngunn SLailaGrete AastorpInger-LiseEllen E. MartolSol SkipnesStig TAnne Berit GrønbechEvaBjørg Marit TinholtBeathe SolbergYlvaTonje SivertsenTorill Revheim