Brev til Milena

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Ka forl. 2005 Heftet

Denne boken inneholder brev Kafka skrev til Milena Jesenská-Pollakova i 1919. Brevene er overstrømmende og innholdsrike, og uttrykker angstladet kjærlighet, i tillegg til tanker om livet og litteraturen. Men deres kjærlighetsforhold var dømt til å ta slutt. Milena klarer ikke å forlate sin mann, og til slutt bestemmer Kafka at de må avbryte brevvekslingen. Boken inneholder også en biografi over livet til Milena Jesenská og hennes minneord over Kafka ved hans død. I tilleggg er boken utstyrt med et fyldig noteapparat.

I 1919 kontaktet den unge Milena Jesenská-Pollakova den 37 år gamle Franz Kafka med ønsket om å få oversette noen av hans tekster til tsjekkisk. Dette ble opptakten til en intens brevveksling. I løpet av et halvår skrev Kafka en stor mengde brev til Milena; overstrømmende, innholdsrike brev som uttrykker angstladet kjærlighet, og som vibrerer av åpenhjertige tanker om livet og litteraturen. Milena og Kafka treffes bare noen få ganger, men opplever et sterkt skjebnefellesskap, et dypt sjelelig møte og rekker å påvirke hverandre sterkt. Imidlertid er deres kjærlighetsforhold dømt til å ta slutt. Milena klarer ikke å forlate sin mann, og til slutt bestemmer Kafka at de må avbryte en brevveksling som ikke lenger "volder annet enn smerte". Boken inneholder også en kort biografi over det dramatiske livet til Milena Jesenská og hennes minneord over Kafka ved hans død. I tilleggg er boken utstyrt med et fyldig noteapparat der personer, hendelser og steder settes inn i en sammenheng.

Forlag Ka forl.

Utgivelsesår 2005

Genre Klassisk litteratur

Omtalt person Franz Kafka Milena Jesenská-Pollakova

Dette er ikke akkurat en omtale av denne boka, men heller en tekst jeg ble inspirert til å skrive av denne boka. En engelskspråklig sammenligning av Kafka og Gramsci, med litt om Milena: http://venstresida.net/?q=node/3583

Av og til forstår jeg ikke hvordan folk har kunnet finne på begrepet «morsomt», sannsynligvis har man bare funnet frem til det som motsetning til trist.

Si ikke at to timers liv uten videre er mer verd enn to siders skrift, skriften er fattigere, men klarere.

• "Enveiskjørt gate ; Barndom i Berlin - omkring 1900" av Walter Benjamin
  • "Grense Jakobselv - roman" av Kjartan Fløgstad