Yes, as every one knows, meditation and water are wedded for ever.
Talk not to me of blasphemy, man; I'd strike the sun if it insulted me.
Hvis jeg skal velge én av disse, hvilken vil du trekke frem som det beste eksempelet? Og er hovedpersonen i Genets romaner (har ikke lest dem selv) faktisk en misantrop eller bare en opprører, og er de forbrytere fordi de vet å utnytte samfunnet eller fordi de avskyr samfunnet?
Det begynner å bli en stund nå siden jeg leste Doppler, men selv om det er en uvanlig historie og selv om Doppler er rimelig sær av seg, er ikke historien og Dopplers motiver noe uskyldige, altså ikke uskyldig som i 'uberørt av verdens smuss', men uskyldig som i enfoldig og beskjeden? Men jeg husker ikke helt klart, du får ta den endelige beslutningen. ;-)
Miss Havisham..! Ja, du har nok rett, Dickens er ikke alltid en honningknopp. En virkelig ufordragelig kvinne, men det er vel Pip som er fortellingens hovedperson og midtpunkt, Miss Havisham (så gammel og bare miss, hm...) er jo på sett og vis 'bare' en karakter som skaper vendepunktet i Pips liv.
Legger Naustet til listen, virker som den fortjener plassen. ;-) Nevnes hovedpersonen ved navn?
Mange gode forslag, Anja!
Velger å legge til En årstid i Helvete som jeg har lest, og Tåpenes sammensvergelse som låter som en god kandidat. Utelater The Seven Pillars of Wisdom til tross for at Lawrence of Arabia er en av mine favorittfilmer.
Bøker eller forfattere som tar seg selv for alvorlig har aldri helt falt meg i smak; det fører jo ofte til at litteraturen kun kan leses på én måte, og hva man enn måtte tro, det er ingen sammenheng mellom sinne og kraft, eller for den saks skyld, mellom politisk nærvær og viktighet. Mener nå jeg, iallefall! Jeg vet forøvrig jeg kverulerer nå: Seriøs litteratur er ofte tung, trist og alvorlig, men seriøs litteratur er ikke nødvendigvis god litteratur; det blir ikke kunst ut av noe bare fordi man "bader i kloakken", eller hva nå Ibsen sa. Det flotte med Sult – og som gjør at den ikke er seriøs, men god – er at ved siden av alt det dystre og elendige finnes lyspunkter, ja, jeg vil tørre å hevde at Sult er overmåte morsom, til tross for hva den handler om.
Don Quijote er blitt kåret til verdens beste bok, og den får meg til å humre og le meg skakk fra side 1 til side 985. Men den gjør også mye mer med meg enn å fremkalle latter.
Jeg ser forøvrig du har lest en del av Steinbeck. Det finnes mange outsiderskikkelser i hans bøker, men er det noen du mener utpreger seg, som fortjener en plass på pallen?
Hehe, høres nesten ut som en krysning mellom Fuglane og Pan, ja, jeg bør nok lese den, jeg tror jammen den vil falle i smak. Og jeg tror den har sin plass på listen, legger den derfor til. ;-)
Jeg har ikke lest boken ennå, så det er vanskelig for meg å si. Er Markus en kar viss naivitet gjør at han havner i vanskeligheter og/eller mister andre sin gunst? Og hva mener du med "lever litt på siden av fellesskapet", definer litt. ;-)
Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.
Hør her, Sancho, ved det samme som du nettopp sverget ved, sverger jeg, sa don Quijote, - at du har den mest begrensede forstand som noen væpner har, eller har hatt i denne verden. Hvordan er det mulig at du i den tiden du har reist omkring sammen med meg, ikke har lagt merke til at alt som angår vandrende riddere, virker som innbilninger, dumheter og galskaper og alltid virker bakvendt? Ikke fordi det er slik, men fordi det alltid flakker omkring med oss en flokk med trollmenn som endrer og skifter om på våre ting og gjør dem til det de ønsker alt ettersom de har lyst til å støtte eller ødelegge oss.
Forstanden i den uforstand I behandler min forstand med, svekker min forstand i den grad at jeg i enhver forstand kan beklage meg over Eders skjønnhet.
Enig med deg, Aina. Jeg ser at mange her bruker ytringsfriheten som forsvar, rettferdiggjøring eller argument (hva man nå skal kalle det), og selvsagt er ytringsfriheten vel og bra, det er ingen tvil om dét. Men det finnes også et annet prinsipp som burde gå før friheten til å ytre seg, og det er (jeg tror det var Rousseau som sa noe slikt) at frihet ikke skal strekke seg så langt at den underbygger andres frihet. Alvorlige ord å kommentere til en nokså uskyldig sak som denne, men når folk ikke ser problemet med å drukne (unnskyld denne bildebruken) et forum med innlegg, kanskje det da er nødvendig. Folk skal få prate så mye de vil, men å avfeie måtehold fordi 'måtehold ikke er en offisielt nedskrevet regel på dette forumet' blir ganske umodent. Og dette sier jeg som jo bare er tyve år.
Good-night, good-night! Parting is such sweet sorrow
That I shall say good-night till it be morrow.
Ja, det hjelper vel ikke stort å få svar og bekreftelser i litteraturen når disse bare skaper videre spørsmål. Hm ... Zen, bondeliv, fjellvandring eller seiling, de er vel de eneste utveiene fra 'den søkendes' evige runddans med lykken. ;-)
Mistah Kurtz — he dead.
Det finnes vel en del skillelinjer i menneskets historie, hvor vår tenkning har endret seg, f.eks. ved innføringen av kristendom i Norge, industrialiseringen og første verdenskrig. På Homers tid trodde folk at kentaurer og satyrer hoppet rundt og lekte i olivenlunden deres om kvelden (ja, folk trodde vel endog på nisser og troll i Norge en god stund), og selv om vi ikke gjør det ennå så finner vi magien og mystikken ved dette fascinerende, eller kanskje forførende er riktig ord. Hadde vi trodd på troll hvis førskolelærerne ikke hadde avlivet dem fra fantasien? Hehe, jeg vet ikke, dette er et magert bidrag og ikke akkurat basert på idehistoriske eller antropologiske studier. Men ja, det er rart og litt skremmende å spekulere på hva folk i fremtiden vil søke som trøst og helbred i litteraturen. Og kanskje det er nettopp det vi må finne ut for at en ny retning skal blomstre. ;-)
Pludselig knipser jeg i fingrene flere ganger og ler. Det var da som bare fan! Ha! – Jeg indbilte mig å ha fundet et nyt ord. Jeg reiser mig op i sengen og sier: Det findes ikke i sproget, jeg har opfundet det, kuboå. Det har bokstaver som et ord, ved den søteste Gud, mand, du har opfundet et ord . . . kuboå . . . av stor grammatikalsk betydning.