Ingen lesedato
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne selvbiografiske romanen gir et levende bilde av det syriske samfunnet, men er også ei innvandringshistorie. Historia starter i Damaskus på 1970-tallet, og romanen skildrer et menneske med enorm frihetslengsel, et menneske som pendler mellom resignasjon og motstand. Dette er forfatterens debutroman.
Omtale fra forlaget
Ferden starter i Syrias hovedstad, forfatterens fødeby, på 1970-tallet. I sin skildring beveger Sara seg mellom Damaskus og en gård på fjellet, betongvegger og åpne vidder, en moské og en kirke. I en lukket tilværelse prøver hun å finne en utvei. Denne selvbiografiske romanen er drevet av en enorm frihetslengsel. Teksten beskriver et menneskes pendling mellom resignasjon og motstand. Det stygge og det vakre. Beretningen tegner et levende bilde av det syriske samfunnet, men den forteller også en innvandrerhistorie. Forfatteren skildrer problemstillinger som er relevante for et moderne skandinavisk samfunn.
Forlag Humanist forlag
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9788292622865
EAN 9788292622865
Språk Bokmål
Sider 428
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Sara Azmeh Rasmussen har skrevet ei fengende og interessant bok, basert på hennes eget liv.
Denne selvbiografiske boka gjorde inntrykk. Hun forteller om hvordan barndommen og oppveksten formet henne og førte henne fram til dagen da hun måtte reise ut av landet sitt. Hun kom til Bergen, der hun gikk på skole, og måtte prøve å forstå det vanskelige språket, og ikke minst måtte lære seg å innrette seg i dette kalde landet hun i begynnelsen forsto så lite av.
Den er også hyperaktuell akkurat nå, for Sara Azmeh Rasmussen er fra Syria, landet der regimet nå ser ut til å rakne fullstendig i sømmene.
Sara Azmeh Rasmussen kommer fra Damaskus. Hun er religionskritiker, feminist, aktivist og samfunnsdebattant. "Skyggeferden" ble lansert på selveste kvinnedagen 8.mars. Hun er vinner av Fritt Ord Prisen 2012.
Noen husker kanskje handlingen hennes på 8.mars-markeringen på Youngstorget i 2009. Da rev hun av seg den sorte hijaben, dynket den i tennvæske og tente på. Dette førte selvsagt til mange reaksjoner fra rasende muslimer, drapstrusler og internasjonal oppmerksomhet.
Fram til å bli integrert i Norge har hun hatt en lang og ofte vond og vanskelig reise. Boka er viktig. Den viser hvor vanskelig det kan være å forstå hvordan man skal klare å innrette seg i det norske samfunnet for en som kommer fra en helt annen kultur.
Du kan lese mer om livet hennes i fri tanke 2 2012.
Les boka hennes!
Meget sterk bok om oppvekst og ungdomstid i Syria, til bokens jeg havner i Norge, med alle sine utfordringer mht kultur, språk, klima mm.
Sara er heltinne i sin egen fortelling. Selvransakende, selvkritisk og med en suveren definisjonsmakt som det skjønnlitterære mediet gir henne. Og hun lar seg ikke blende av den, godt gjort.
Jeg blir begeistret for de presise og inngående skildringene av en oppvekst i Syria på 1980-tallet, men mindre glad for de trauste kapitlene etter ankomsten til Norge. Der mister forfatteren nerven i de grå detaljene og medlidenheten med sin heltinne.
Mest nysgjerrig blir jeg på de arabiske novellene hovedpersonen i boka snakker om. En rar dame på en kafe, de dystre fortellingene om galskap ... Jeg lar meg imponere av Saras norsk. Det er få forunt å skrive godt skjønnlitterært på et fremmed språk. Og legger inn et ønske: dersom novellene er trykt i noen av de Syriske litterære tidsskriftene - please, sørg for at de blir oversatt til norsk eller engelsk!
En gang var du tryggheten, mor. Altet. Universet som omga meg. Det fantes ingen bølger i akvariet, bare deilig, fuktig varme. Og næring. Jeg kunne høre pulsen din, og du kunne kjenne de myke sparkene mine. Mamma. Er du der?
Virkeligheten var styrt av blodsbånd og historiske linjer.
Regler for bønn. Regler for faste. Regler for slakt av dyr. Regler for tildekking. Regler for omgang mellom menn og kvinner. Regler for omgang med bokens folk. Regler for almisse. Regler for pilegrimer. Regler for krig.
Tillatt. Forbudt. Gud druknet i regler. Skjemaene ble lange i de private stuene.
Religiøse visjoner, som ofte innleder en konversasjon, har som regel sammenheng med en livskrise. Ensomhet og et akutt og dyptgripende stress er faktorer som kan føre til en intensiv religiøs erfaring. Omfattende empirisk tverrkulturell forskning påviser en sammenheng mellom psykisk smerte, særlig traumatiske opplevelser i barndommen og under oppveksten, og religiøse omvendelser. Den religiøse visjonen eller erfaringen av en ny kraft skaper orden og et psykologisk system i kaos.
Kaos er nabo med Gud.
Jeg forsto nå at en religiøs visjon ikke kunne oppstå i et vakuum. Alle elementene i visjonen finnes i den kognitive basen hos den omvendte, i lokale eller kjente tradisjoner.
Når jeg åpnet en bok, hørte jeg stemmer. De var glade. Tøysende. Sorgfulle. Rasende. Likegyldige. Men aldri tause. De berettet om både kjente og fremmede landskap. Malte med bred pensel,tegnet noen spissfindige detaljer. Bildet ble brokete, spennende. Årstidende skiftet. Det fjerne ble nært. Romanene åpnet luker i det trange rommet. Mot hele verden.
Jeg visste at det var stor forskjell på feilene hans og feilene mine. Mormor hadde forklart det for meg rett etter at jeg nådde puberteten. Jenter var fyrstikker. Vi kunne bare tennes en gang. Det måtte ektemennene gjøre, se gløden av den eneste flammen. Eie den....
Han mente det var en mer pedagogisk løsning enn å slå. Pappa likte aldri at mamma slo og lugget meg. Når hun eksploderte og jeg sto tett inntil veggen, snudde han ansiktet bort eller forlot huset
Da jeg en gang spurte hva direktører gjorde, svarte han at de gjorde som mamma hjemme, de bestemte over alt og alle