Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2023
Format Innbundet
ISBN13 9788202773519
EAN 9788202773519
Omtalt sted Norge
Omtalt person Abid Raja Nadia Ansar
Språk Bokmål
Sider 254
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En viktig og sterk roman som motstykke til Abids historie. Håper oppvoksende generasjoner med innvandrerbakgrunn får en enklere oppvekst mellom to kulturer enn Nadia har hatt. En sterk femmer.
Nadia Ansar har skrevet ei viktig og interessant bok om oppvekst, frigjøring og vekst.
Håpet må være at boka hennes kan være med på å hjelpe flere til å frigjøre seg fra patriarkalske og undertrykkende miljøer.
Håper at Nadia til slutt greier å lære seg å svømme,
og at det kan komme mer lesestoff fra henne.
Har tidligere lest boken av Abid Raja og like den. Historien om hvordan de møttes og årene før de giftet seg ble ganske lik slik jeg husker det, og dermed ble tilførte ikke første del av boken så mye nytt. Siste del av boken bringer definitiv inn nye perspektiv. Siste del av boken skiller seg markant. Her blir det en mer refleksjon rundt kvinnene rolle i familien og samfunnet reflektert rundt på en interessant måte. Absolutt verdt å lese!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketFor barn som krenkes og bare blir kjeftet på uten å få gehør for sine følelser, slutter ikke å elske foreldrene sine. De slutter å elske seg selv.
Minner er en konstruksjon, en konstruktiv prosess som kan lure oss mennesker. Likevel påvirker de oss. Uansett hva som egentlig skjedde, er det avtrykket minnene lager i oss; måten vi husker det på, som preger oss og lager sårene våre.
Har du opplevd noe traumatisk og smertefullt, lagrer du minnet ekstra godt. Kjenner du senere igjen mønstre som likner på noe fra denne hendelsen, iverksettes affekten i kroppen og påvirker alt på innsiden din. Det er som om hele sentralnervesystemet får en kraftig beskjed om at nå må du passe på, for nå er faren her.
Lar vi være å anerkjenne barnet ved å si at vi tror på barnet, at deres opplevelser er gyldige, vil barnet tenke at det er noe galt med dem, og de vil slutte å bruke sine egne følelser som kompass i livet. De vil slutte å lete innover, men heller bli avhengige av å søke anerkjennelse hos andre.
Vi mennesker tar for gitt at vi husker objektivt hele livet, men hukommelsen vår er formbar og sårbar. Den er påvirket av både vår personlighet og av vår læringshistorie. Én opplevelse i samme rom kan beskrives på åtte forskjellige måter av åtte personer.
"Du må ha vært livredd!" kan de si. "Ingen barn skal trenge å gå rundt med slike erfaringer alene. Så utrolig vondt det må være å gå rundt i verden med en følelse av at det er noe galt med deg."
Så kan barnet få tillatelse til å kjenne på skammen, frykten og smerten, mens foreldrene er sammen med barnet i alle de vanskelige følelsene. Da vil det plutselig ikke være noe å skamme seg eller være redd for lenger.
... alle følelser har et tilhørende behov. Dersom vi ignorerer følelsene og feier dem vekk, blir de til psykiske vansker som blir større med tiden.
Å ofre seg for storfamilien var det som førte slekten videre. Livet var en farefull ferd der alle måtte tenke på familiens beste før sitt eget ve og vel. Det var livslærdom som var blitt gitt videre fra generasjon til generasjon, en medfødt refleks.
Tråkket du feil og brøt reglene, kom skammen. Den ble det familiære limet som hindret oss i å ta egne valg, var selve klisteret som sikret overlevelse og bandt vi-et sammen.
I fellesskap ble den kollektive dødsangsten dyrket; redselen for ikke å komme til paradis, frykten for ikke å være god nok, muslimsk nok og rettroende nok. Jeg klarte aldri å presse ut tårer på bestilling og syntes disse samlingene med bønnekranser og bønnerop var uutholdelige.