Min tur

av (forfatter) og Øystein Vidnes (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2023 Innbundet

TV-dronning Anne Lindmos turselvbiografi - inspirerende, vittig og full av kjærlighet til naturen.
NRKs folkekjære fredagsprofil er et entusiastisk og aktivt friluftsmenneske. Slik har det ikke alltid vært. Min tur er en åpenhjertig og underholdende fortelling om oppveksten i naturnært frislipp mellom kornåkrene på Toten, om studietiden med asfalt under beina og storbyliv i fokus og livsvalgene som måtte til for at hun igjen kunne snøre turstøvlene og gå ut i naturen. Vi blir med på hennes reise fra skjelven og livredd nybegynner til erfaren og kreativ fjellgeit, på korte og lange turer med nær familie, gamle venner og nye turkompiser.
Min tur er en underholdende og vittig reiseskildring om det som skjer når man hører fjellet kalle og svarer med et entusiastisk JA!
En rørende og morsom fortelling om familieliv, generasjoner, vennskap og livsvalg.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788241960451

EAN 9788241960451

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Anne Lindmo

Elsker bøker som får deg til å tenke «nei, ikke slutt» når det går mot slutten.
En fantastisk fortellerstemme som får meg til å føle at jeg er med på tur!

For en aldrende turentusiast, på langt nær så sprek og tøff som Anne Lindmo, var dette en bok til inspirasjon og motivasjon!

Som bokhøsten, er også Tv høsten i gang, med Anne Lindmo som fredagsunderholdning.
Selv har jeg ikke sett en eneste episode. Grunnen er at jeg ser ikke norsk talkshow. Jeg har fulgt med på noen britiske og amerikanske i stedet. Selv om jeg ikke har sett programmet hennes, vet jeg godt hvem hun er.

Andre sider av den folkekjære programlederen
På Tv-skjermen ser de fleste en humoristisk og underholdende side av Anne Lindmo, men i boka får man se mange sider av henne, og hvordan hun takler forskjellige utfordringer. I begynnelsen er det vel mye om hennes mann og deres to sønner. Noe som er forståelig da turer oppstår gjerne gjennom og med familien. Noen starter med søndagsturer før man trapper opp til flere avanserte turer, mens andre holder seg til vanlig søndagsturer som består av en enkel gåtur.

I Min tur beskriver Lindmo om fjellturer med familie, alene, og med venner. Hun beskriver sitt bånd til naturen på en forståelig måte, og utfordringerden har å by på. Uansett vær og årstid, og selv om frykten spiller henne noen ganger et puss, har hun et stort pågangsmot. Hvordan hun forklarer lettelsen over å komme frem dit hun skal etter en tøff utfordring, av og til med folk hun kjenner, og noen ganger med fremmede, er både sjarmerende og underholdende. Noen ganger må man bare hive seg i det, og mestringsfølelse er noe av det viktigste man kan oppnå.

Noe lite om soloturer
Som nevnt blir familien hennes nevnt mange ganger, både når turene planlegges og mens de er på vandring. Mannen i boka er navnløs og omtales som mannen med stor M, og føler at å lese om familieturene deres, blir noe internt. Likte best å lese om soloturene eller da hun dro sammen med venner. Trodde at det var det boka egentlig skulle handle om, så derfor ble jeg noe skuffet over at det var lite av det. Skjønner at dette ikke er noen Lars Monsen bok, men det hadde vært fint å lese om flere soloturer og hvordan håndtere vær og natur alene når man er på tur, fra et kvinnelig perspektiv også.

Men som nevnt, er det jo ikke den slags bok. Dette er en bok som er beregnet som en slags hyllest til naturen og hva turer kan gi en person, og det beskriver Lindmo på en fin og troverdig måte. Det eneste som trakk ned er at temaet er noe snevert, og da er det lett for at det kan bli noe monotont i lengden, noe denne ble. Men alt i alt er Min tur en sjarmerende og småunderholdende bok om hvordan man blir kjent med seg selv og andre i natursammenheng.

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Lager en liste over bøker jeg ønsker å lese, mange av dem faktisk basert på omtaler her på bokelskere.no.
Mest som en huskeliste for meg selv.
Lista er i stadig endring, noen bøker blir lest ferdig, og nye ønsker kommer til.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Bøker lest

• "Mens vi venter på no' godt" av Linn Skåber
  • "Skogen, benken og livets store spørsmål - møtet som endret alt" av Tessa Randau
  • "Pageboy - min historie" av Elliot Page
  • "Den niende kretsen" av Victoria Larm
  • "Dikt til navngitte menn - dikt" av Trygve Skaug
  • "Jeg har levd!" av Jan Thomas
  • "Du er klarsynt - 7 trinn til å aktivere dine evner" av Lilli Bendriss
  • "40 uker - en menneskegraviditet og 81 andre måter å få barn på" av Anna Wisborg Blix
  • "Jordmoren i Berlin" av Anne Stern
  • "Fenrikens førstegangstjeneste - ta kommando over eget liv" av Geir Aker