Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Den amerikanske kulturkritikeren Susan Sontag (f. 1933) er kjent for sine romaner, et brennende engasjement og for sine kulturteoretiske essayer, hvorav flere om kunst, film og litteratur. Som essayist, teoretiker og engasjert intellektuell er hun en verdensstjerne, og sist fikk hun en prestisjefylt internasjonal pris for sitt virke for ytringsfrihet. Ingen av Sontags bøker om kunst er blitt utgitt på norsk, men endelig oversettes hennes mest berømte . og mest leste . bok Om fotografi (On Photography, 1976). Her drøftes forholdet mellom kunst og virkelighet, og fotografiets og fotograferingens funksjon. For hvordan .lese. fotografi? Som kommentar til en virkelig hendelse, eller som en egen form for virkelighet? I essayet .Against Interpretation. hadde Susan Sontag argumentert mot tolkning og for .en kunstens erotikk.. Heller ikke fotografiet skal ihjeltolkes eller .forstås., skriver hun i Om fotografi. Fotografier verken representerer eller fortolker verden, men er selv .biter av verden.. Som kunstverker må de erfares, dvs. sanses og oppleves. Det alminnelige behovet for å fotografere, for stadig flere bilder, er imidlertid knyttet til behovet for å konsumere. Sontag kan videre fastslå at fotografiets utbredelse i sin tur får oss til å se på verden fotografisk . som et bilde! Utgis med et etterord av kunsthistoriker Ina Blom.
Forlag Pax
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788253026992
EAN 9788253026992
Serie Pax artes (12)
Språk Bokmål
Sider 283
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketNye fotografier endrer vårt blikk på fortidens fotografier.
Omkring 1920 var fotografen blitt en moderne helt, i likhet med flygeren og antropologen - men han måtte ikke nødvendigvis reise hjemmefra.
De eklektiske museumssamlingene styrker vilkårligheten og subjektiviteten som finnes i de fleste fotografier, også de som er mest direkte beskrivende.
Jeg har fotografert toalettet vårt, denne usedvanlig vakre blanke, emaljerte beholder. [...] Den har alle de sanselige kurver som er egne for "det guddommelige menneskelige legeme", men mangler lytene. De gamle grekerne nådde aldri en slik fullkommenhet i sin kultur, og med sine delikat fremtredende konturer i bevegelse mot tilskueren, minte det meg på en eller annen måte om Nike fra Samotrake.