Kunstens avslutning

av (forfatter) og Mari Aarre (oversetter).

Pax 2006 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (2 terningkast.)

11 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Selg boken hos

Selg boka hos Bookis!

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Etter å ha sett Andy Warhols utstilling av Brillo-esker i et galleri i New York i 1964, meldte dette spørsmålet seg for filosofen Arthur Danto: Hva skiller kunstverk fra vanlige ting? Når man ikke lenger kan se det som gjør kunstverk til kunstverk - hva er det da som gjør det mulig at for eksempel Warhols Brillo-esker er kunst? Ut fra dette utviklet Danto sin teori om kunstverkets usynlige vesen: "Å se noe som kunst krever noe utover det øyet kan skjelne - et kunstteoretisk tankesett og kunsthistoriske kunnskaper: en kunstverden." I sitt etterord karakteriserer Eva Løveid Mølster Dantos kunstfilosofiske karriere som "en kunstteori i utvikling". Tekstutvalget i denne boken kan sies å representere to faser i denne utviklingen: den første omhandler kunstverkets ontologi eller tinglighet, og dekkes her av artiklene "Kunstverdenen" (1964) og "Alminnelige tings transfigurasjon" (1974). I den andre fasen utvikler Danto en filosofisk kunsthistorie, her uttrykt i artikkelen "Kunstens avslutning" (1984) og essayet "Tre tiår etter kunstens avslutning" (1997). Har liste over illustrasjoner.

Omtale fra forlaget

Hva gjør et kunstverk til kunst? Et det egenskaper ved selve verket eller sammenhengen det inngår i? Ifølge den amerikanske kunstfilosofen Arthur C. Danto (f. 1924) finnes det ikke lenger noen faste kriterier for hva som skiller kunst fra ikke-kunst. Det interessante er hva som defineres som kunst når. Dette avgjøres blant annet i det Danto kaller kunstverdenen. Sentralt i hans resonnement er en drøfting av Andy Warhols Brillo-esker, etterligninger av en alminnelig forbruksvare: en kasse med vaskemidler. Warhols valg gjorde Brillo til et ikon i popkunsten. Arthur C. Dantos tanker om forholdet mellom kunst og kontekst har vært banebrytende i moderne kunstteori. Tekstene hans er hyppig brukte referanser, og blir nå for første gang også tilgjengelige på norsk. Danto bidrar stadig med innspill til den kunstteoretiske debatten og er en innflytelsesrik kurator og kunstkritiker. Høsten 2005 gjestet han Norge som ForArt foredragsholder. I "Kunstens avslutning" inngår "Kunstverdenen", "Alminnelige tings tranfigurasjon", "Kunstens avslutning"og "Tre tiår etter kunstens avslutning".

Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Format Heftet

ISBN13 9788253028286

EAN 9788253028286

Serie Pax artes (15)

Språk Bokmål

Sider 235

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 1 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Kant etter Duchamp" av Thierry De Duve
  • "Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter" av Rosalind E. Krauss
  • "Om det åndelige i kunsten" av Wassily Kandinsky
  • "Dette er ikke en pipe" av Michel Foucault
  • "Om fotografi" av Susan Sontag
  • "Kunstverkets opprinnelse" av Martin Heidegger
  • "Det lyse rommet - tanker om fotografiet" av Roland Barthes
  • "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" av Pierre Bourdieu
  • "Heimdal, California - roman" av John Erik Riley
  • "Kartet og terrenget" av Michel Houellebecq
  • "Orlando - en biografi" av Virginia Woolf
  • "Utvidelse av kampsonen - roman" av Michel Houellebecq
Alle bokanbefalinger for dette verket