Det lyse rommet

tanker om fotografiet

av (forfatter) og Knut Stene-Johansen (oversetter).

Pax forlag 2001 Heftet

Boken er et essay om det fotografiske bildet. Kommer virkeligheten til syne i fotografiet? Kan fotografi være kunst? Her drøftes virkningen av dokumenterbilder, pressefotos, kunstfotografier og familieportretter, både høytidelige og mer trivielle. Fotografiets egenart forstår Barthes først etter å ha studert et portrett av sin mor, og slik reflektert hans egen sorgarbeid.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2001

Serie Pax artes (6)

Portrettfotoet er et lukket kraftfelt, hvor fire imaginære krefter krysser hverandre, støter sammen og deformeres. Foran objektivet er jeg samtidig den jeg tror jeg er, den jeg vil andre skal tro at jeg er, den fotografen tror at jeg er, og dessuten den han benytter seg av for å vise frem sin kunstferdighet. Det er med andre ord en bemerkelsesverdig handling: Jeg etterligner ustanselig meg selv, og straks jeg lar (går med på å la) noen fotografere meg, lider jeg derfor alltid under en følelse av inautentisitet, tidvis også av bedrageri (som i visse mareritter).

Det hender jeg blir mer kjent med et foto jeg minnes enn ett jeg betrakter, som om det direkte synet villeder språket når det leder det ut i beskrivelsesforsøk som alltid bommer på virkningspunktet, punctum.

• "Den emansiperte tilskuer" av Jacques Rancière
  • "Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter" av Rosalind E. Krauss
  • "Relasjonell estetikk" av Nicolas Bourriaud
  • "Himlenes bok" av Leslie Kaplan