Det lyse rommet

tanker om fotografiet

av (forfatter) og Knut Stene-Johansen (oversetter).

Pax 2001 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.43 (7 terningkast.)

65 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

linneablomsts eksemplar av Det lyse rommet - tanker om fotografiet

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Faglitteratur

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra forlaget

Boken er et essay om det fotografiske bildet. Kommer virkeligheten til syne i fotografiet? Kan fotografi være kunst? Her drøftes virkningen av dokumenterbilder, pressefotos, kunstfotografier og familieportretter, både høytidelige og mer trivielle. Fotografiets egenart forstår Barthes først etter å ha studert et portrett av sin mor, og slik reflektert hans egen sorgarbeid.

Bokdetaljer

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001

Format Heftet

ISBN13 9788253023519

EAN 9788253023519

Serie Pax artes (6)

Språk Bokmål

Sider 176

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

5 1 0 1 0 0

Bokomtaler

Praksis er bedre enn teori, hilsen akademisk slubbert. Det er gøyere å ta bilder enn å lese franske filosofers vanskeliggjøring av mediet. Barthes har noen enkle og gode poenger, men mest akademiske piruetter som jeg ikke skjønte. Med sine 44 år, er den også muligens litt utdatert i forhold den bildeverden vi lever i nå.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Portrettfotoet er et lukket kraftfelt, hvor fire imaginære krefter krysser hverandre, støter sammen og deformeres. Foran objektivet er jeg samtidig den jeg tror jeg er, den jeg vil andre skal tro at jeg er, den fotografen tror at jeg er, og dessuten den han benytter seg av for å vise frem sin kunstferdighet. Det er med andre ord en bemerkelsesverdig handling: Jeg etterligner ustanselig meg selv, og straks jeg lar (går med på å la) noen fotografere meg, lider jeg derfor alltid under en følelse av inautentisitet, tidvis også av bedrageri (som i visse mareritter).

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det hender jeg blir mer kjent med et foto jeg minnes enn ett jeg betrakter, som om det direkte synet villeder språket når det leder det ut i beskrivelsesforsøk som alltid bommer på virkningspunktet, punctum.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Den emansiperte tilskuer" av Jacques Rancière
  • "Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter" av Rosalind E. Krauss
  • "Relasjonell estetikk" av Nicolas Bourriaud
  • "Kant etter Duchamp" av Thierry De Duve
  • "Øyet og ånden" av Maurice Merleau-Ponty
  • "Om det åndelige i kunsten" av Wassily Kandinsky
  • "Himlenes bok" av Leslie Kaplan
  • "Anti-Ødipus - kapitalisme og schizofreni" av Félix Guattari
  • "Om fotografi" av Susan Sontag
  • "Noe svart" av Jacques Roubaud
  • "Noe som ikke er godt fortalt" av James Sacré
  • "Mars er best" av Lea Marie Løppenthin
Alle bokanbefalinger for dette verket