Søk i diskusjoner, lister og sitater:

Viser 641 til 650 av 1502 treff på dickens.

Ski-VM har en klar førsteprioritet hos meg også disse dagene. Men med bra med fritid å ta av, blir det også tid til andre ting.

Jeg har vært på biblioteket og lånt meg Steven Sebag Montefiores ”Ondskapens ansikter”, om historiens 101 grusomste menn og kvinner. Etter et par timers lesing er jeg imidlertid forsynt med grusomheter, og biblioteket skal nok få igjen boka si nokså raskt over helga. Denne for meg nyoppdagede forfatteren har imidlertid flere interessante titler, så han har jeg tenkt å bli bedre kjent med.

Romanen jeg holder på med for øyeblikket er ”Nattergal” av Kai Martin Brekke. Boka er spennende, tynn, på nynorsk og plassert i for meg delvis kjente omgivelser i Flåm. Alt dette er positivt etter min vurdering. Jeg vil nok prøve å få tak i de to øvrige bøkene denne forfatteren har skrevet også, ”Dødeleg arv” og ”Kald Finale”.

På bilturene til Kongsberg torsdag og Strømstad fredag har vi kost oss med krimharselaset ”Dickie Dick Dickens 4”. Jeg trodde jeg hadde hørt alle Dickens-seriene, og gledet meg til et gjenhør, men så viste det seg at disse hørespillene, som er spilt inn i 1970 og 1973, var helt nye for meg. (O’lykke).

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Får man lånt Dickie Dick Dickens , på biblioteket.?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Vel, da har jeg vært i hyllene og hentet én av Bojer, én av Borgen og én av Bjørneboe, så blir jeg vel mer oppdatert på forfattere på B etterhvert, må bare fare over de 3 siste av Dickens først...Haugene med uleste bøker ved siden av sengen er nå faretruende høye.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Når har du tenkt å starte/avslutte? Hadde tenkt å bli ferdig med et par Dickens først.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg har begynt å lese "Vår felles venn" bind 1 av Charles Dickens, men jeg sliter med den. Den kommer til å være med meg i mange uker tror jeg, leser nå kun litt av gangen ellers detter jeg ut.
Snar ferdig med Dag Solstads fornøyelige "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelse som har gjemsøkt vårt land".
"Døden i Venedig" av Thomas Mann ligger klar, og jeg vil nok begynne på den i løpet av helga.
Venter også på beskjed fra Kjell K når vi skal begynne med felleslesningen av Dostojevskijs "Idioten". Den står klar i bokhylla.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Denne gangen ble boken lastet ned fra iTunes og det har vært 32 herlige timer med Simon Vance. Til nå er det denne boken av Dickens jeg har likt best. Det var lett å følge de forskjellige karakterene og den manglet de lange avstikkerne fra hovedhistorien. Boken er på mange måter like aktuell i dag og budskapet er at 'arbeid gjør glad' og at 'lykke ikke kan kjøpes for penger.'

Godt sagt! (2) Varsle Svar

To change the trend of his thoughts, he began a course of emollient reading; tried to cool his brain with some of the solanaceae of literature; read those books that are so charmingly adepted for convalescents and invalids, whom more tetanic or phosphatic works would only fatigue: the novels of Charles Dickens.
But the Englishman's works produced the opposite effect from what he had expected: his chaste lovers and his puritanical heroines in their all-concealing draperies, sharing ethereal passions and just fluttering their eyelashes, blushing coyly, weeping for joy and holding hands, drove him to distraction.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Om Stockholms åndsliv på slutten av 1870-tallet

August Strindberg (f. 1849 d. 1912) skrev romanen "Det røde rommet" i 1879, dvs. i en alder av 30 år. Boka, hvis tittel refererer til det røde rommet i Berns salonger (som eksisterer i beste velgående selv den dag i dag - nå bedre kjent som Berns hotel), sjokkerte da den kom ut. Den førte like fullt til Strindbergs litterære gjennombrudd og er også senere betegnet som den første svenske moderne roman.

Selv om handlingen i romanen til dels er nokså usammenhengende og fragmentarisk, og aller mest kan minne om en samling av løsrevne historier, er det i alle fall én rød tråd som går igjen gjennom hele boka, nemlig Arvid Falk - en figur som er ansett for å være Strindbergs alterego. Arvid Falk er 23 år og temmelig fattig fordi han har valgt å forlate embetsverket for å bli journalist. Dvs. egentlig ønsker han å bli forfatter. Han har fremdeles sine idealer i behold, noe som etter hvert skal koste ham dyrt. For dersom man er ung og vil opp og frem her i verden, nytter det ikke å ha idealer. Det er nemlig kun penga som rår - den gangen som nå.

Innledningsvis i boka beskrives et udugelig embetsverk, der ingen egentlig gjør noe, men bare later som. Dette er personifisert gjennom Kollegiet for Utbetalinger av Embetsmannslønninger, som fremstilles så lattervekkende at det bare er å gi seg ende over. Som da Falk blir vist rundt og de kommer forbi direktørens kontor, og får beskjed om å være ekstra stille. Hvorpå Falk utbryter "Sover han?"

Strindberg avleverer den ene bitende sarkastiske personskildringen etter den andre - med så mye snert og beskhet at dersom det ikke hadde vært for humoren som hele tiden ligger på lur, kunne det fort bikket over. Særlig når man som tidligere nevnt vet at Arvid Falk er forfatterens eget alterego ...

"Falks inntreden hadde hatt en annen virkning på de to filosofene. De hadde i Falk straks oppdaget en "som hadde studert", og de la ham for hat, for at han kunne berøve dem deres prestisje innenfor det lille samfunnet. De vekslet megetsigende blikk, som straks ble oppdaget av Sellén, som derfor ble fristet til å vise sine venner deres fulle glans og om mulig få til en trefning. Han fant snart sitt stridseple, siktet, kastet og traff." (side 33)

Det er ikke uten grunn at romanen har blitt omtalt som et strindbergs lystmord, for den som ikke får gjennomgå i boka, finnes knapt. Forfatterens overordnede mål med boka må åpenbart ha vært å avsløre det spillet som finner sted blant samfunnstoppene på slutten av 1800-tallet, og dette gjør han på en slik måte at det nesten er noe fullstendig tidløst over alle de dramaer som etter hvert utspiller seg mellom permene. Og er det noen som virkelig får gjennomgå, så er det faktisk Arvid Falks bror Carl Nicolaus Falk. Han beskrives til de grader ondskapsfull i sin lengsel etter makt og penger.

"Sitt! kommanderte broren.

Det var alltid hans vane å be folk sitte når han skulle ta fatt på dem, for da hadde han dem under seg og kunne lettere knuse dem - om det var nødvendig." (side 22)

Handlingen i romanen foregår altså i Stockholm, nærmere bestemt i Gamla Stan, og stemningen som beskrives skal være meget tidstypisk for slutten av 1800-tallet. Datidens opprørere - eller kanskje mer treffende de revolusjonære - møttes i det røde rommet på Berns, og der satt de og kritiserte det bestående. Ordene som blir lagt i munnen på Arvid Falk viser at han er en mann som er kritisk til alt og alle, og som er nokså opprørsk av natur. Hans idealisme koster imidlertid dyrt, særlig når han nekter å påta seg journalistiske oppdrag som kunne gitt klingende mynt i kassen - sårt tiltrengt for den fattige og stadig blakke Arvid Falk. Så er spørsmålet hvor lenge han har råd til å la idealene komme i veien for hardt tiltrengte inntekter ...

"Det var så mye løgn, så mye falskhet i luften at Falk følte seg beklemt og lengtet ut. Han så hvordan disse menneskene, som helt sikkert var hederlige og aktverdige, liksom gikk i en usynlig lenke, som de fra tid til annen bet i med halvkvalt raseri - ja, kaptein Gyllenborst behandlet jo verden med åpen, men enn skjemtsom forakt. Han tente sigaren i salongen, inntok passende stillinger og lot som om han ikke så damene. Han spyttet på kakkelovnsstenene, anmeldte ubarmhjertig oljetrykkene på veggene og uttalte sin forakt for mahognymøbler. De øvrige herrene inntok en indifferent holdning som passet deres verdighet, og så ut til å være på arbeid." (side 221)

Boka flommer bokstavelig talt over av skarpsindige psykologiske iakttagelser av et rikholdig persongalleri, noe som i seg selv gjør boka vel verdt å lese. Så får det heller være at boka som sådan mangler en sammenhengende rød tråd med en handling som skrider frem og ender i et slags klimaks. I den grad man kan si at denne boka ender i noe som helst, så må det være et antiklimaks, for til slutt gir Arvid Falk på mange måter avkall på sine idealer for å innordne seg embetsmannsverket igjen ...

Min utgave av boka inneholder et etterord ved Anne Heith, og jeg avslutter med et sitat fra side 281:

"Det røde rommet, utgitt i 1879, er Strindbergs første roman. Det har vært ulike meninger om hva slags tekst dette er, blant annet fordi man ikke finner en entydig hensikt. Det røde rommet er en flerstemt tekst som spiller ulike språk og perspektiver ut mot hverandre. I svenske litteraturhistorier har Det røde rommet markert innledningen til den moderne, realistiske diktningen. Dickens´ samfunnskritiske romaner så vel som Balzacs desillusjonsromaner har vært blant Strindbergs inspirasjonskilder. Dessuten er det forbindelser til den eldre pikareskromanen med en omvandrende helt, en picario, i sentrum, og til dannelsesromanen og til sensasjonsromanen. Fortellertekniske grep og skrivemåter fra ulike romantyper er benyttet. Resultatet er en tekst som kan oppfattes som forfatterens lek med innslag fra romansjangeren. Da Det røde rommet utkom, ble den oppfattet som nyskapende. Det er den også, samtidig som Strindberg bruker elementer fra forskjellige romantyper. Det nye ligger i den vitale, vekslende prosastilen."

"Det røde rommet" har ikke vært den enkleste romanen å lese, og heller ikke å skrive om. For å få fullt utbytte av boka er det sikkert lurt å lese den minst to ganger - alternativt å lese den meget rolig og fokusert, slik jeg kunne lese på nettsiden Nationell.nu - i en artikkel om romanen datert 7. september 2012. Jeg er ingen Strindberg-kjenner, men føler for å ta for meg flere av hans bøker etter hvert. Det er særlig det dyptgripende psykologiske ved hans bøker som fascinerer meg. Og for meg har det vært ekstra morsomt å lese denne boka siden jeg har bodd på Berns Hotel for sånn ca. 10 år siden. Skjønt det skal sies at Berns og det røde rommet egentlig ikke kan sies å ha noen sentral betydning i boka.

Jeg synes boka fortjener terningkast fem - helt på grensen til en sekser.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det har jeg ikke fått med meg før, så tusen takk for tipset. Dickens ga helt klart mersmak.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

My father's family name being Pirrip, and my Christian name Philip, my infant tounge could make of both names nothing longer or more explicit than Pip, and I came to be called Pip.
Charles Dickens Great Expectations

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Sist sett

Sigrid NygaardSolGrete AastorpLabbelineBenedikteBjørg RistvedtEgil StangelandBerit B LiePernille GrimelandToveTove Obrestad WøienTine SundalFrode Øglænd  MalminIngunn SCathrine PedersenLailaMads Leonard HolvikJulie StensethHilde H HelsethTanteMamieRandiAsiljehusmorCecilieIngeborgPiippokattaMarit HåverstadBjørn SturødEli Svendsen Heie HaugerudPer Åge SerigstadEmil ChristiansenKirsten LundTine VictoriaNinaPer LundHeidiGeir SundetLars Johann MiljeMaikenElin FjellheimAnn-Elin