får et sammenbrudd
på et zen-senter
munkene sier
jeg må slutte å meditere

Godt sagt! (0) Varsle Svar

har
en begavelse
for ekstase

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Some of us are touched too much, and some too little: it is the balance that seems impossible to get right, and the lack of which unravels most relationships.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Maskulinitet er et eneste stort avkall. Rosa er ikke noe stort tap, men følelser, ekspressivitet, mottakelighet, et helt oppbud av hverdagslige muligheter skal helst forsakes av gutter og menn som vil opp og fram...

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Og fordi forandring og tap er dypt forbundet med hverandre – det finnes ingen forandring uten tap...

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Før eller siden forsøker vi alle å kvele smertefulle følelser. Men når vi lykkes med å føle ingenting, mister vi det eneste redskapet vi har til å finne ut hva som sårer oss og hvorfor.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Thoughts become words;
words become actions;
actions become habits;
habits become values;
and values become destiny.

One mindless word or action becomes a child’s inner voice and is repeated over and over again. Your word becomes their destiny. Become a positive trendsetter and incorporate the qualities of the nine Types:
- Be fair
- Relate -
- Persevere
- Be original
- Be competent
- Be loyal
- Be enthusiastic
- Be forthright
- Be tolerant

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Kjenn deg selv som lærer - Utnytt ditt potensial

Kjenn deg som selv som lærer (Gyldendal Akademisk 2018) av Bente Vetland og
Kristin Aase setter lyskasteren på deg som lærer slik at du kan se deg selv enda klarere og blir stolt av de kvalitetene du har med deg inn i klasserommet – og bringer inn i de viktige relasjonene med elevene. Det er nettopp i spennet mellom Vetlands erfaring fra klasserommet og Aases leder- og organisasjonsarbeid det blir spennende, boken presenterer teknikker som lærere i liten grad har kjent til fra før og som gir verdifull kunnskap ikke bare i klasserommet men for alle som underviser.

Gjennom ti kapitler setter boka fokus på deg som lærer og ditt samspill med elevene:

1. Skoleforskning
2. Atferdsforskning - Hva skaper endring og mestring?
3. Den viktige relasjonen
4. Kjernekvadranten – kvalitet, utfordring, fallgruve, allergi
5. Kommunikasjons muligheter og utfordringer
6. Kroppsspråkets kraft
7. Tilbakemelding
8. Struktur i undervisningen
9. Å jobbe energieffektivt
10. Bedre sammen – team og kollegasamarbeid

Hvordan preger din personlighet som lærer relasjonen til elvene?

Forskningsfunnene er utfordrende og tydelige; en god lærer kan gjøre hele forskjellen for en elevs utvikling og det aller viktigste for læring og mestring er: en trygg relasjon mellom lærer og elev, tilbakemeldinger og god struktur i undervisningen.

Hvorfor er det da ofte slik at forskning ikke fører til forandring? Nøkkelen til forandring ligger i å gi forskjellige personlighetstyper innsikt og praktisk veiledning til hvordan de kan lykkes med et klarere blikk på hva som er deres typiske styrker og utfordringer.

Nettopp dette er også det som går igjen gjennom boken, ved å gi hvert enkelt tema en innfallsvinkel sett fra forskjellige personlighetstypers drivkrefter, får du metoder og verktøy til å kunne praktisere funnene i henhold til dine styrker og ressurser.

Du blir til i møtet med den andre

«Vi er ikke noe, men vi blir hele tiden til – i møtet med den andre», sier den russiske filosofen Mikhail Bakhtin.

I våre relasjoner gjør vi hverandre gode, dårlige eller sårbare. Først når vi er bevisste på hvem vi er kan vi forstå hvordan vi kan gjøre elevene trygge og innstilt på læring. Kilden til elevers suksess ligger i lærerens engasjement og forståelse for hvilken innvirkning han eller hun har på elevenes læring.

Akkurat som lærere har forskjellige personligheter og drivkrefter, gjelder det også for hver enkelt elev. I boken får du helt konkrete råd om hvordan du kan kommunisere bedre, gi tilbakemelding på riktig måte til riktig tid, bruke kroppsspråket til god dialog, skape en struktur som gjør læringsmiljøet forutsigbart og skaper flyt – og ikke minst hvordan du kan jobbe energieffektiv ut i fra din personlighet.

Metoder og verktøy for endring

Innsikten fra denne boken er god å ha med seg uansett hvilken rolle du har i arbeidslivet; ikke bare som lærer, men også i forståelsen av hvordan du påvirker i dine relasjoner. Boken gir mange gode svar på hvordan...

• du kan gjøre andre trygge og gode
• du gjør deg fortjent til tillit, som er forutsetning for å kunne gi god tilbakemelding
• hvordan oppmerksomhet er en forutsetning for nesten alle andre forsterkere
• du avklarer forventninger, normer og mål på en god måte
• fokus på essens gir bedre læring
• et utviklende og dynamisk tankesett skaper gode elever
• tanker før handling kan skape en bedre hverdag for deg som lærer
• du kan bli kjent med dine egne styrker og reaksjoner i stress
• frustrerende situasjoner som gjentar seg gir et stort potensial for positiv endring
• feil du gjør er din viktigste læremester; fordi det er ubehagelig å feile vil hjernen arbeide på høygir for å rette opp feilen

Gjennom å bli kjent med verktøy og metoder som personlighetsverktøyet Enneagrammet og Kjernekvadranten, Cialdinis seks prinsipper og atferdsforskning får du praktiske tips til hvordan du gjennomfører endringer.

Kjenn deg selv som lærer søker å skape elever med mot, vilje, kunnskap, kompetanse og et så solid verdigrunnlag at eleven kan forme sin egen fremtid. (sitat: Steffen Handal).

Kjenn deg selv som lærer gir læreren inspirasjon og verktøy til å gjøre en forskjell i elevers liv!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

...skoleeffekten nesten ikke var målbar, mens forskjellen mellom lærere var på 42 prosent. Hattie (2009, s. 72) sier: "It matters not which school they attend, but it matters greatly who their teacher is. It is not so much that teachers matter, as that the variance within schools indicates that some teachers matter more than others."

Dette er tall som utfordrer. Du som lærer betyr mye. Hvordan være en lærer som gjør de riktige tiltakene riktig, samtidig som du er trygg på at du må bygge på dine egne sterke sider?

Hanuschek (2006) konkluderer sin forskning med at lærere er alfa og omega, og at elever fra familier med lave inntekter vil komme opp på et nivå med elever fra rikere familier dersom de i en periode på mellom tre og fire år får en bedre lærer.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det blinde feltet er hva elevene vet om deg, men som du ikke vet selv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

...det vi vet skaper god kvalitet i skolen, der den gode relasjonen mellom lærer og elev, feedback og struktu er aller viktigst.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kjenn deg selv som lærer gir læreren inspirasjon og verktøy til å gjøre en forskjell i elevers liv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

...å skape elever med mot, vilje, kunnskap, kompetanse og et så solid verdigrunnlag at eleven kan forme sin egen fremtid. (Steffen Handal)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Dersom alkoholikeren ligger på gulvet i sitt eget spy, da krever det sin mann (eller kvinne, barn, mor, far ,søster, bror) å la ham eller henne ligge. Å la ham våkne opp og se seg selv slik han faktisk er.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hvem er det som eier problemet? Hvis det ikke er jeg, eier jeg heller ikke løsningen.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Å løsrive seg betyr i bunn og grunn å akseptere at livet er som det faktisk er, og å akseptere andre mennesker slik de er - og å fokusere på hva som er best for deg.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I ytterste konsekvens er du faktisk egoistisk når du heller vil gjøre noe som ikke hjelper den rusavhengige, men som døyver den dårlige samvittigheten du får ved at du overlater konsekvensene av rusmisbruket til den rusavhengige selv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Ole Roberts kone, Marit, hun sier: Han elsker å være alene så lenge jeg er hjemme.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

...det løp en streng fra nakken og ned i skuldrene og ut i armene, ned langs ryggmargen og gjennom hoftene og videre ned i beina, og denne strengen ble strammet til av en meknikk som holdt overkoroppen og hodet oppe, som trakk beina ut på gulvet og løftet armene opp over hodet, og idet vi sto oppreiste på gulvet og strakte armene i været, husket vi, med ett, hvem vi var og hvor vi skulle: vi skulle på jobben.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Makabert spennede og umulig å legge fra seg. Som krim gir jeg den en femmer! Ble lest ut på to (alt for sene) kvelder.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Harald KalpakkaAnneWangStig TAlice NordliLilleviMathiasPiippokattaKirsten LundJoannAnne Berit GrønbechFarfalleMarianne MLinda NyrudLisbeth Marie UvaagConnieNerakntschjrldMarit HøvdeTurid KjendlieVioleta JakobsensomniferumRune U. FurbergChristofer GabrielsenTheaJan Arne NygaardIngunn STor-Arne JensenTine VictoriaMarianne_Hanne Kvernmo RyeVannflaskeGodemineSigrid Blytt TøsdalAnita NessIngvild SBeathe SolbergritaolineBookiacJakob Sæthre