Kjenn deg selv som lærer

utnytt ditt potensial

av (forfatter) og Kristin Aase (forfatter).

Gyldendal akademisk 2018 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2018

Format Innbundet

ISBN13 9788205508453

EAN 9788205508453

Språk Bokmål

Sider 249

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Kjenn deg selv som lærer - Utnytt ditt potensial

Kjenn deg som selv som lærer (Gyldendal Akademisk 2018) av Bente Vetland og
Kristin Aase setter lyskasteren på deg som lærer slik at du kan se deg selv enda klarere og blir stolt av de kvalitetene du har med deg inn i klasserommet – og bringer inn i de viktige relasjonene med elevene. Det er nettopp i spennet mellom Vetlands erfaring fra klasserommet og Aases leder- og organisasjonsarbeid det blir spennende, boken presenterer teknikker som lærere i liten grad har kjent til fra før og som gir verdifull kunnskap ikke bare i klasserommet men for alle som underviser.

Gjennom ti kapitler setter boka fokus på deg som lærer og ditt samspill med elevene:

1. Skoleforskning
2. Atferdsforskning - Hva skaper endring og mestring?
3. Den viktige relasjonen
4. Kjernekvadranten – kvalitet, utfordring, fallgruve, allergi
5. Kommunikasjons muligheter og utfordringer
6. Kroppsspråkets kraft
7. Tilbakemelding
8. Struktur i undervisningen
9. Å jobbe energieffektivt
10. Bedre sammen – team og kollegasamarbeid

Hvordan preger din personlighet som lærer relasjonen til elvene?

Forskningsfunnene er utfordrende og tydelige; en god lærer kan gjøre hele forskjellen for en elevs utvikling og det aller viktigste for læring og mestring er: en trygg relasjon mellom lærer og elev, tilbakemeldinger og god struktur i undervisningen.

Hvorfor er det da ofte slik at forskning ikke fører til forandring? Nøkkelen til forandring ligger i å gi forskjellige personlighetstyper innsikt og praktisk veiledning til hvordan de kan lykkes med et klarere blikk på hva som er deres typiske styrker og utfordringer.

Nettopp dette er også det som går igjen gjennom boken, ved å gi hvert enkelt tema en innfallsvinkel sett fra forskjellige personlighetstypers drivkrefter, får du metoder og verktøy til å kunne praktisere funnene i henhold til dine styrker og ressurser.

Du blir til i møtet med den andre

«Vi er ikke noe, men vi blir hele tiden til – i møtet med den andre», sier den russiske filosofen Mikhail Bakhtin.

I våre relasjoner gjør vi hverandre gode, dårlige eller sårbare. Først når vi er bevisste på hvem vi er kan vi forstå hvordan vi kan gjøre elevene trygge og innstilt på læring. Kilden til elevers suksess ligger i lærerens engasjement og forståelse for hvilken innvirkning han eller hun har på elevenes læring.

Akkurat som lærere har forskjellige personligheter og drivkrefter, gjelder det også for hver enkelt elev. I boken får du helt konkrete råd om hvordan du kan kommunisere bedre, gi tilbakemelding på riktig måte til riktig tid, bruke kroppsspråket til god dialog, skape en struktur som gjør læringsmiljøet forutsigbart og skaper flyt – og ikke minst hvordan du kan jobbe energieffektiv ut i fra din personlighet.

Metoder og verktøy for endring

Innsikten fra denne boken er god å ha med seg uansett hvilken rolle du har i arbeidslivet; ikke bare som lærer, men også i forståelsen av hvordan du påvirker i dine relasjoner. Boken gir mange gode svar på hvordan...

• du kan gjøre andre trygge og gode
• du gjør deg fortjent til tillit, som er forutsetning for å kunne gi god tilbakemelding
• hvordan oppmerksomhet er en forutsetning for nesten alle andre forsterkere
• du avklarer forventninger, normer og mål på en god måte
• fokus på essens gir bedre læring
• et utviklende og dynamisk tankesett skaper gode elever
• tanker før handling kan skape en bedre hverdag for deg som lærer
• du kan bli kjent med dine egne styrker og reaksjoner i stress
• frustrerende situasjoner som gjentar seg gir et stort potensial for positiv endring
• feil du gjør er din viktigste læremester; fordi det er ubehagelig å feile vil hjernen arbeide på høygir for å rette opp feilen

Gjennom å bli kjent med verktøy og metoder som personlighetsverktøyet Enneagrammet og Kjernekvadranten, Cialdinis seks prinsipper og atferdsforskning får du praktiske tips til hvordan du gjennomfører endringer.

Kjenn deg selv som lærer søker å skape elever med mot, vilje, kunnskap, kompetanse og et så solid verdigrunnlag at eleven kan forme sin egen fremtid. (sitat: Steffen Handal).

Kjenn deg selv som lærer gir læreren inspirasjon og verktøy til å gjøre en forskjell i elevers liv!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

...å skape elever med mot, vilje, kunnskap, kompetanse og et så solid verdigrunnlag at eleven kan forme sin egen fremtid. (Steffen Handal)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kjenn deg selv som lærer gir læreren inspirasjon og verktøy til å gjøre en forskjell i elevers liv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

...det vi vet skaper god kvalitet i skolen, der den gode relasjonen mellom lærer og elev, feedback og struktu er aller viktigst.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det blinde feltet er hva elevene vet om deg, men som du ikke vet selv.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

...skoleeffekten nesten ikke var målbar, mens forskjellen mellom lærere var på 42 prosent. Hattie (2009, s. 72) sier: "It matters not which school they attend, but it matters greatly who their teacher is. It is not so much that teachers matter, as that the variance within schools indicates that some teachers matter more than others."

Dette er tall som utfordrer. Du som lærer betyr mye. Hvordan være en lærer som gjør de riktige tiltakene riktig, samtidig som du er trygg på at du må bygge på dine egne sterke sider?

Hanuschek (2006) konkluderer sin forskning med at lærere er alfa og omega, og at elever fra familier med lave inntekter vil komme opp på et nivå med elever fra rikere familier dersom de i en periode på mellom tre og fire år får en bedre lærer.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket