Alternativ X

informasjon og nyttige tips for pårørende til alkoholikere og rusmisbrukere

Prima Vista Books 2012 Heftet

Boken handler om hva som skjer med pårørende til alkoholikere og rusmisbrukere, og hvordan pårørende kan lære seg å sette grenser for den rusavhengige. Ingen kan få en alkoholiker eller rusmisbruker til å slutte og ruse seg - men pårørende blir syke fordi de tror de har denne makten. Denne boken gir tydelig informasjon og nyttige tips til hvordan pårørende kan ta vare på seg selv, og ikke la rusmisbruket ødelegge familien.

Forlag Prima Vista Books

Å løsrive seg betyr i bunn og grunn å akseptere at livet er som det faktisk er, og å akseptere andre mennesker slik de er - og å fokusere på hva som er best for deg.

Hvem er det som eier problemet? Hvis det ikke er jeg, eier jeg heller ikke løsningen.

I ytterste konsekvens er du faktisk egoistisk når du heller vil gjøre noe som ikke hjelper den rusavhengige, men som døyver den dårlige samvittigheten du får ved at du overlater konsekvensene av rusmisbruket til den rusavhengige selv.

Dersom alkoholikeren ligger på gulvet i sitt eget spy, da krever det sin mann (eller kvinne, barn, mor, far ,søster, bror) å la ham eller henne ligge. Å la ham våkne opp og se seg selv slik han faktisk er.