«Think of that Thoreau fellow. I've read some of his books. He went out and lived in a shack and looked at a pond. No he's one of your heroes. If I go out and live in a shack and look at a pond, pretty soon I'll have so many damn social workers beating on my door that I won't be able to sleep.
«They'll start scribbling in some damn notebook: ´No initiativ. No self-esteem.`They will write reports, get grants, start som government program with a bunch of forms. Say it's to help us.
«That's what happened with allotment. They said they were trying to help us. They cut up our reservations into chunks and told us we had to be farmers. When we didn't farm, they said we were lazy. I don't remember anything about Thoreau being a farmer. He mostly talked about how great it was to do nothing, than he went and ate dinner at his friend's house. He didn't want to farm and he's a hero. We don't want to farm and we're lazy. Send us to a social worker.»
Grover and Dan rode in the front seat in silence. It had been years since I had ridden in a silent car. I generally tried to fill the space with music or talk from the radio or a tape. I counted it a defiency when I was forced to ride in quiet.
Now, in the enveloping dark of Grover’s old Buick, the pleasure of silent travel came back to me from my childhood. I slid down in the back seat and listened to the whining of the tires and the steady, purring throb of the ancient V-8 under the hood. Fatback crawled over and put her head on my lap. The sky outside had changed from golden to orange to a blazing red, and was beginning to deepen to a velvet purple. My truck, my indecision, and my petty grivances and angers seemed light years away. I was in Indian country, and I was traveling on Indian time.
Denne boka er nydelig å lese i Avlogga tilstand på hytta, tett på naturen. Er bare en tredjedel inne i handlinga, og gleder meg til resten. Minner om opplevelsen ved lesing av Ulvepuls: https://bokelskere.no/tekst/384278/
Fremgang er å ha fremgang, ikke å ha mulighet for fremgang. Et hvilket som helst stykke mark av en viss størrelse har mulighet i seg til å romme et palass, men hvor er palasset hvis man ikke bygger det der?
Hvorfor tenker jeg tilbake?
Fordi jeg er trett. Å minnes er å hvile, for å minnes er ikke å handle. Og for å gjøre denne hvilen dypere, tenker jeg iblant tilbake på det som aldri var …
For hva skjer om du prøver å oppdra en krokodille som et menneske, eller gir den belønning hver gang den oppfører seg etisk? Uansett hvor pedagogisk du er, vil krokodillen før eller siden spise deg.
Om AI genererte bilder: )
Vi gjør lurt i å gå ut fra at vi lever i en verden der vi ikke kan se forskjell på ekte vare og deepfakes. (s 177)
Mange bekymrer seg for hva deepfakes vil gjøre med informasjonsutvekslingen i samfunnet, og i ytterste konsekvens det opplyste demokratiet. På den annen side kan generert innhold være en velsignelse i forkledning: Vissheten om at all digital informasjon i prinsippet kan være villedende, gir oss et kraftig insentiv til å utvikle kritisk tankegang. Kritisk tenking er uhyre viktig, for den utgjør evnen til å ettergå og undersøke informasjonen vi får servert, og er dermed det mest robuste forsvaret vi har mot manipulasjon - også i den virkelige verden. (s 178)
En rekke politiske topper - fra begge sider av midtgangen, som vi pleier å si her - meldte sin ankomst i begravelsen en varm og fuktig ettermiddag i mai.
[China’s path] is based on China’s realites. China has in the past years succeeded in embarking on a development path that suits itself by drawing on both the wisdom of its civilization and the practices of other countries in both East and West. […] No country should view its own development path as the only viable one, still less should it impose its own development path on others.
Hjernen blir lykkelig når jeg aktiviserer den. Den liker å være kartet mitt. Den belønner meg når jeg kommer fram og sier gratulerer, du fant fram, kompis. Bra jobba! Hjernen min blir glad når den kan finne fram gamle Bon Jovi-refrenger fra arkivet. Aktivisering gjør hjernen min glad, mens telefonen sitter inaktiv og misfornøyd på innbytterbenken.
Dette kjenner jeg igjen fra fotballen. De mest fantastiske fotballspillere kan visne bort hvis de ikke får spilletid. Inaktivitet er døden. Eller, inaktiv er den vel faktisk ikke. Hjernen er tvert imot hyperaktiv når du sitter på telefonen, men den får aldri mulighet til å være kreativ. Hvor sunt er egentlig det?
Foreldre «vet» (selv uten å ha fått opplæring) at det er lurt å snakke «babyspråk», bruke tydelige ansiktsuttrykk og gi babyene tid og mulighet til å respondere og imitere. Både foreldre og barn faller naturlig inn i en «samtale»-rytme der hver får sin tur. Og babyene responderer på måter som synes å være «programmerte», men som også er avhengig av en aktiv og oppmerksom voksenpartner. Blir den voksne forstyrret, for eksempel av en mobiltelefon, går kommunikasjonen lett i stå. Og om barne ikke får den rette kommunikasjonen fra de voksne, blir de hemmet i sin utvikling.
For å lære å bruke språk, og å tenke, må barn få kommunisere med voksne, helst med direkte ansiktskontakt. Og ikke minst må de høre mye, levende språk. Vi har sett eksempler på hvor skjevt dette kan gå, for eksempel med barnehjemsbarna fra Ceaușescus Romania. Likevel er vi i ferd med å gjøre noe av det samme i dag - ved å overlate barn til skjermmedier i stedet for levende kontakt. Hvilke følger dette kan få for barns sosiale og kognitive utvikling, og for samfunnet, er vi så vidt begynt å oppdage.
Når vi snakker om kunstig intelligens, eller KI, har vi (inkludert de som utvikler denne teknologien) en tendens til å snakke om intelligens som noe som finnes inne i hvert menneskes hode, som en individuell «teknologi». Men hemmeligheten bak menneskehetens suksesser, og det som har berget oss fra mange katastrofer, er den kollektive intelligensen vi er koblet til, og som vi benytter oss av hver gang vi tenker, hver gang vi vurderer noe. Ikke bare hva vi lærer oss i kulturen vi lever i: fra foreldre, fra skole og så videre. Det vi også bærer med oss, uten å tenke over det, er den samlede kunnskapen evolusjonen har lagret opp gjennom millioner av år.
Jeg leste denne vesle boka i hytteveggen en grå ettermiddag tidlig i oktober. Hytta er uten strøm, i bålpanna brant kraftig furuved, og sammen med to glass skotsk kyst-whisky blei dette en nydelig opplevelse.
There are essentially two types of society; mixed economies with public checks and ballances, and oligarchies that dismantle and privatize the state, taking over its monatary and credit system, the land and basic infrastructure to enrich themselves but choking the economy, not helping it grow. The lesson of history is that privatized oligarchies polerize and become failed states. Mixed economies with governments strong enough to protect their society and people from predatory rentier exploitation are successful and resilient.