Vi mennesker

fra en antropologs reiser

Gyldendal 2005 Innbundet

Forfatterens arbeid har vært å lære om de mangfoldige liv vi mennesker lever, om det så er i Arktis, i tropene, i små omflakkende horder eller i massesamfunn. Et grunnleggende særtrekk ved mennesket som art, er nettopp mangfoldet. Vår utfordring er å tre ut av vår egen avgrensede virkelighet og bli med inn i andre menneskers verden. Boken kan leses som en reiseskildring i dybden, der vi møter mangfoldet og der menneskene byr på mange overraskelser.

Bli med på en fantastisk forskerreise med Norges mest berømte antropolog .; og opplev at verden er større enn noen vet av. Vi mennesker lever de mest mangfoldige liv: i arktis og i tropene, i små omflakkende horder og i massesamfunn. Å lære om dette mangfoldet er nettopp antropologens prosjekt, og har preget den berømte og internasjonalt anerkjente antropologen Fredrik Barths lange og spennende forskerliv. For mangfoldet er nettopp det grunnleggende særtrekket ved mennesket som art, i motsetning til alle andre arter. Barths utfordring har vært å tre ut av sin egen avgrensete virkelighet som han .; og vi .; er vokst opp innenfor, og bli med inn i andre menneskers verden. Boken kan leses som en reiseskildring i dybden .; ikke som en lang beretning om hva han har sett gjennom kupévinduet, men som en liten håndfull dypdykk, der møtene viser mangfoldet, og menneskene byr på så mange overraskelser.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337343

EAN 9788205337343

• "Andres liv og vårt eget" av Fredrik Barth
  • "Afghanistan og Taliban" av Fredrik Barth
  • "Der elva krummer seg" av V.S. Naipaul
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Forblindelsen" av Elias Canetti
  • "Små steder - store spørsmål - innføring i sosialantropologi" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Orientalismen - vestlige oppfatninger av Orienten" av Edward W. Said
  • "Grøftetildragelsesmysteriet" av Thure Erik Lund