Veimerker

Commentum 2016 Innbundet

Det er få bøker som i moderne tid har fengslet verden så sterkt som Dag Hammarskjölds bok "Veimerker" fra 1963. Når den nå kommer i en ny utgave på Commentum Forlag er det for å nå ut til ny generasjon lesere, som gjennom bokens vers og dikt kan få nye assosiasjoner i eget liv som kan være veimerker på livsveien. "Veimerker" er Dag Hammarskjölds dagboknotater underveis.

"Den lengste reisen er reisen innad", skriver Dag Hammarskjöld, og tar leserne med inn i sitt eget liv og reise som menneske i både Sverige og verden. Dag Hammarskjöld, som var FNs 2. generalsekretær etter nordmannen Trygve Lie, lodder dypt i det han skriver. Hammarskjöld krever noe av leseren, og den som begynner å lese "Veimerker" har en bok for resten av livet.

I denne nye utgaven av "Veimerker" har professor Janne Haaland Matlary skrevet et inspirerende forord, mens Jørn-Kr. Jørgensen har skrevet et konkluderende essay, hvor han forteller mer om Hammarskjöld og hans virke. Helt til slutt er det noen bilder fra Dag Hammarskjölds liv.

Tittel: Veimerker
Forfatter: Dag Hammarskjöld
ISBN: 9788282333276
Format: 14,8x21
Innbundet

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2016

Omtalt person Dag Hammarskjöld

".. at det er gjennom lidelsen Gud vil oppdra oss. Hvor fjernt fra dette åpenheten for lidelsen når den treffer oss fordi vi har fulgt det vi så som Guds vilje."

Kristne klassikere, m.m.

• "Om godhet - medfølelse i en selvopptatt tid" av Owe Wikström
  • "Fuglenes forsamling" av Farid al-Din Attar
  • "Bekjennelser" av Aurelius Augustinus
  • "Gnostiske skrifter" av Einar Thomassen
  • "Leve langsomheten - eller faren ved å kjøre moped gjennom Louvre" av Owe Wikström
  • "Marcello Haugen" av Øistein Parmann
  • "Historier om Istanbul" av Thorvald Steen