Urchin og hjertesteinen

av (forfatter) og Kjetil Høybråten (gjendikter).

Avenir forl. 2008 Innbundet

Kaptein Crispin skal krones, og snart skal han få holde Hjertesteinen i hendene sine. Øya Tåkemantel forbereder seg til kroningsfest, men så kommer et skip drivende inn mot stranden. Ombord er gjester fra øya Hvitving, og de hjelper Urchin til å forstå hvem han er og hva han har i vente. Dette er den andre boka i Tåkemantel-krøniken.

Øya Tåkemantel forbereder sig til kroningsfest - den høytidelige dagen da Kaptein Crispin, som den rettmessige arving til tronen, skal få kronen på hodet og få lov til å holde Hjertesteinen i hendene sine. Midt under forberedelsene kommer et istykkerrevet skip med gjester fra øya Hvitving på den andre side av tåken drivende inn mot stranden. "Vi har en gammel profeti på øya vår," sa lord Tritt. "Så gammel at ingen husker når den først ble fremsatt, men den har gått fra munn til munn i mange generasjoner. For lenge, lenge siden ble det sagt at det skulle komme en tid da dyrene på Hvitving ville oppleve stor nød. Men en gang skal det komme et ekorn som vil befri øya. Befrieren er..." Han tok en pause igjen, som om han ville sikre seg at alle hørte ekstra godt etter. Urchin kjente at hårene på pelsen reiste seg. Han hadde en anelse om hva som ville komme. "... et helt spesielt ekorn som skiller seg ut fra alle andre ekornene på øyene våre." Urchin skjønte hva han ville si. Han brant i kinnene. "Et ekorn med en pels som er nesten lysere enn sanden," fortsatte lord Tritt. De mystiske gjestene blir avgjørende for Urchins videre ferd og hjelper ham til å forstå mer av hvem han er og hva som ligger foran ham. Urchin og Hjertesteinen er det andre bindet i Tåkemantel-krøniken. En fascinerende, lyrisk og visuell fortelling, med et fargerikt, mystisk og morsomt språk. En vakker leseopplevelse for barn fra 9 år og oppover.

Forlag Avenir forl.

• "Der natten ender" av Anne De Graaf
  • "Akhnaton-mysteriet" av P.B. Kerr
  • "Drakeguten" av Asbjørn Rydland
  • "Keeperen og havet" av Maria Parr
  • "Kaptein Blåbjørns 13 1/2 liv - halvparten av livserindringene til en havbjørn" av Walter Moers
  • "Doktor Proktor og det store gullrøveriet" av Jo Nesbø
  • "Heaven" av Christoph Marzi