Ulvebarna

omsorgens naturhistorie

Terra Sapiens Press 2022 Innbundet

I en tid der vi trenger å tenke nytt om vårt forhold til jordens mange skapninger, har Lars Risan skrevet en tverrfaglig bok om hvordan gjensidig avhengighet, samarbeid og omsorg er kreative krefter i evolusjonen av alt liv på jorden.

Ulvebarna - Omsorgens naturhistorie er skrevet med utgangspunkt i historien om to barn som etter sigende hadde levd blant ulver i Vest-Bengals jungel. I 1941 ble hendelsene rundt de to barnas liv publisert som en dagbok, skrevet av pastoren som fant barna, Joseph Singh. Selve dagboken ble supplert av flere artikler av amerikanske forskere. Forskerne mente de to barnas sjokkerende ulveaktige oppførsel ga oss et unikt innblikk i menneskenaturen. Andre forskere innvendte at historien var for usannsynlig til å kunne være sann, og med det startet en debatt som har pågått helt fram til våre dager.

Risan har dykket ned i historisk materiale og undersøkt fagdebatten og hva som skjedde i Vest-Bengal. Med dette som utgangspunkt tar han leserne med på en ferd i omsorgens naturhistorie, hvor vi foruten omsorgsfulle og strategiske ulver også møter slimete sopp, rotløse kondorer, vannvirvler, nye forståelser av oss selv, og ja, til og med Gaia selv.

Forlag Terra Sapiens Press

Utgivelsesår 2022

• "Skogen - om trær, folk og 25 000 andre arter" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Svar på brev frå Helga" av Bergsveinn Birgisson
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Vingebelastning" av Helga Flatland
  • "Brente skygger" av Kamila Shamsie
  • "Koke bjørn - roman" av Mikael Niemi
  • "Å vanne blomster om kvelden" av Valérie Perrin
  • "Av måneskinn gror det ingenting" av Torborg Nedreaas
  • "Nei og atter nei - roman" av Nina Lykke
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Bli hvis du kan. Reis hvis du må - roman" av Helga Flatland
  • "Tante Ulrikkes vei - roman" av Zeshan Shakar