Tysklandsbrigaden

til fiendeland for freden

Spartacus 2018 E-bok

«Jeg har sett Tyskland i ruiner, før et eneste spadetak var tatt for å gjenreise landet.»
Martinus Vågbø Nerland, brigade 471
1947. Mellom flyteminer og gjennom pakkis sendes de første 5000 norske soldatene over Nordsjøen i et tidligere tysk troppetransportskip. Destinasjon: fiendeland. Oppdrag: å vokte freden. Idet de ankommer, er fredsavtalen fortsatt ikke undertegnet, og millioner av statsløse mennesker er jaget inn i ruinene av Hitlers rike. Tyskland er fullstendig knust, men en ny trussel stiger fram fra øst. Snart står de norske soldatene som første og eneste skanse mellom Norden og den sovjetiske hæren som rev Tyskland i biter. De vet ikke hva ordren blir dersom angrepet kommer. Evakuere eller slåss til siste mann? Fram til 1953 var rundt 50 000 nordmenn utstasjonert i Tyskland. Blant dem var framtidige samfunnstopper, kunstnere, idrettshelter og politikere som Thorvald Stoltenberg, Odvar Nordli og Kåre Willoch. Basert på arkivmateriale og intervjuer med rundt 100 veteraner leverer Geir Stian Ulstein den første sammenfattende beretningen om Tysklandsbrigaden.

Geir Stian Ulstein (f. 1982) er dokumentar- og romanforfatter med mastergrad i historie fra The American University of Paris og Universitetet i Oslo. Ulstein debuterte med krigsromanen Piggtrådroser i 2007 og har gitt ut flere sakprosabøker siden.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2018

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Norge Tyskland

• "Waffen-SS - Europas nazistiske soldater" av Claus Bundgård Christensen
  • "De som tapte krigen" av Kjell Fjørtoft
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Til Berlin faller - nordmenn i Det tredje riket" av Erle Marie Sørheim
  • "Våren som ikke kom - 9.april-25.september 1940" av Trygve Bratteli
  • "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen