Tyskland

hele historien kort fortalt

av (forfatter), James Nunn (illustratør) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2019 Innbundet

I denne anerkjente bestselgeren, forteller James Hawes historien til Europas mest beundrede - og fryktede - land, fra Julius Cæsar til Angela Merkel. Hvordan ble Germania egentlig til? Hvorfor var Tyskland i århundrer et maktvakuum i Europa? Hvor finner vi røttene til Hitlers Tredje rike? Hvorfor tapte han krigen, og hvordan klarte Tyskland på mirakuløst vis å reise seg fra asken? Er Tyskland nå Vestens siste bastion med økonomisk fremgang og rasjonelle myndigheter? Eller er EU og euroen bare et verktøy tyskerne bruker for atter en gang å kunne styre Europa?
Disse, og mange flere spørsmål, svarer James Hawes på i denne friske, lysende og konsise lille historieboken. Med mer enn 100 kart og bilder, gir den bred kunnskap og forståelse for dette store landet i hjertet av Europa.

Forlag Vega forlag

Omtalt sted Tyskland

• "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Den danske borgerkrig 2018-24" av Kaspar Colling Nielsen
  • "Hvitekrist - om Olav Haraldsson og hans tid" av Tore Skeie
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Konspirasjonen mot Amerika" av Philip Roth