Tyskland

hele historien kort fortalt

av (forfatter), James Nunn (illustratør) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2021 Heftet

denne anerkjente bestselgeren, forteller James Hawes historien til Europas mest beundrede - og fryktede - land, fra Julius Cæsar til Angela Merkel. Hvordan ble Germania egentlig til? Hvorfor var Tyskland i århundrer et maktvakuum i Europa? Hvor finner vi røttene til Hitlers Tredje rike? Hvorfor tapte han krigen, og hvordan klarte Tyskland på mirakuløst vis å reise seg fra asken? Er Tyskland nå Vestens siste bastion med økonomisk fremgang og rasjonelle myndigheter? Eller er EU og euroen bare et verktøy tyskerne bruker for atter en gang å kunne styre Europa?

Disse, og mange flere spørsmål, svarer James Hawes på i denne friske, lysende og konsise lille historieboken. Med mer enn 100 kart og bilder, gir den bred kunnskap og forståelse for dette store landet i hjertet av Europa.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted Tyskland

• "Seks minutter i mai - hvordan invasjonen av Norge gjorde Churchill til statsminister" av Nicholas Shakespeare
  • "Ti dager som rystet verden - den klassiske øyenvitneskildringen fra bolsjevikrevolusjonen i 1917" av John Reed
  • "Skyggebilder av Storbritannia - tradisjoner i en krisetid" av Øivind Bratberg
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Gullbrikkespillet" av Asle Toje
  • "Vekten av skyld - krigsminner i Tyskland og Japan" av Ian Buruma
  • "Store forventninger - på sporet av den europeiske drømmen" av Geert Mak
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Antikken på trikken" av Knut Saanum
  • "Iran og det nye Midtøsten" av Mah-Rukh Ali
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport