Iran og det nye Midtøsten

Kagge 2018 Innbundet

Iran - Midtøstens beste håp eller regionens største fare?

Kampen mot IS og maktvakuumet i de sentrale delene av Midtosten har gitt Iran en unik posisjon i regionen. Den historiske atomvåpenavtalen som ble inngått mellom Iran på den ene siden, og USA, Kina, Russland, Storbritannia, Frankrike og Tyskland på den andre, vitner også om en helt ny vilje til å la Iran innta en lederposisjon i regionen. Men vil prestestyret i Iran være en alliert slik vi tenker oss det?

Mah-Rukh Ali har fulgt landet tett og gir leserne et godt innblikk i hvilke krefter som trekker i trådene i dagens Iran. Som i bestselgeren Trusselen fra IS, skriver hun innsiktsfullt om et brennende aktuelt område. Ved hjelp av sentrale kilder, gode strategiske analyser og en skarp journalistisk penn, gir hun leserne overblikk og forståelse for et av vår tids viktigste områder.

«En fascinerende innføring i iransk kultur og politikk. Tilgjengelig og fengende for alle interesserte.» Sverre Lodgaard, Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Forlag Kagge

• "Dansende bjørner - lengselen etter tyranniet" av Witold Szabłowski
  • "USA - en supermakt i krise" av Espen Hammer
  • "India" av Joar Hoel Larsen
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Polen - aske og diamanter" av Ingrid Brekke