Tvillinger

Norske bøker 2010 Heftet

Denne boken handler om tvillingparet Clarens og Småen som vokser opp under harde kår på begynnelsen av 1900-tallet. Clarens er fysisk handikappet og kortvokst, men har et kvikt hode. Småen er den inkarnerte uskylden selv, og er det evige barnet som har fast plass på første rad i evighetens sirkus. Mens vi følger disse to og deres sammenflettede skjebner, er det en mystisk forteller som stadig dukker opp i historien.

Denne historien handler om de to umake tvillingene Clarens og Småen som vokser opp under harde kår ved begynnelsen av forrige århundre. Livet farer ikke pent med de to, og i sorgmunter stil utmaler forfatteren deres sammenflettede skjebner.
Clarens med sin dvergvekst har et kvikt hode, men er fysisk handikappet, mens Småen for alltid vil være et barn. Han er nemlig den inkarnerte Uskylden selv. Han er Adam før slangens inntreden i Paradis. Han har aldri spist av kunnskapens tre og kjenner derfor ingen synd, skyld eller skam. Småen vil aldri behøve å forandre seg for å slippe inn i Himmelen . han er det evige barnet som har reservert fast plass på første rad i evighetens sirkus.
Mens vi vandrer sammen med disse to er det et spørsmål som stadig melder seg; hvem er nå egentlig denne mystiske fortelleren som med ujevne mellomrom klarer å putte seg selv inn i historien?
Tvillinger er en meget velskrevet bok. Godt komponert, fascinerende og med en interessant vri.
Jeanette Jacobsen ble født i 1962 på ei lita øy like utenfor Norges olje-hovedstad. Her vokste hun opp blant mange skjeve figurer og bisarre skikkelser.
Dette, sammen med hennes livslange, nære forhold til bøker har gitt henne inspirasjon til å fortelle denne historien.

Forlag Norske bøker

Omtalt tid 1900-tallet