Tro, håp og eplekake

det er alltid noen smuler igjen

av (forfatter) og Heidi Grinde (gjendikter).

Schibsted 2015 Innbundet

En nydelig fortelling om vennskap - og om hvor viktig det er å aldri gi opp håpet.

Oscar er Megs beste venn. En venn som ser lyst på det meste og dessuten baker verdens beste eplekake. Men en dag forsvinner han sporløst. Midt i sorgen bestemmer Meg seg for å finne ut hva som egentlig har skjedd med Oscar.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Meg og Oscar er bestevenner og bor så nær hverandre at de kan sitte i hvert sitt vindu og prate sammen. Oscars hobby er å lage eplekake. Og de er så gode at de nesten er magiske. Det virker som de løser ett hvert problem som oppstår. Meg og familien reiser til Australia for et år, og det flytter en ny familie inn i huset deres mens de er borte. Det er en jente der som blir venn med Oscar. Men hun oppfører seg ganske spesielt. For den voksne leseren skinner det gjennom at hun manipulerer og rett og slett mobber på en veldig utspekulert måte. Meg slutter å holde kontakten med Oscar. Plutselig forsvinner Oscar sporløst. Denne boken har en helt spesiell tone, og den blir værende i tankene lenge etter siste side er lest.

I denne listen finner du bøker som ble foreslått til en leser som likte "40 postkort" av Ingeborg Arvola og "Elefanten i rommet" av Kari Saanum. Hun likte at bøkene var lette å lese, hadde god driv, og at de beveget henne.

• "Pizzaboyz" av Håkon Bohne
  • "I Aldriverdens vake" av Marisha Pessl