Treenigheten

Fredhøi 1989 Heftet

Irlands historie er blodig. Det er undertrykkelsens historie, om hvordan et stolt folk systematisk og med overlegg har blitt frarøvet både jord og menneskeverd, hvor drap og henrettelser hørte med til dagens orden. Det er under slike forhold Seamus O'Neill og Conor Larkin vokser opp i den lille landsbyen Ballyutogue i slutten av forrige århundre. Der lever de på eksistensminimum. Både ydmykelsene og fattigdommen har vært sikre følgesvenner så lenge de kan huske. Det er derfor ikke så rart at det avgjør deres fremtid - de utvikler seg begge til frihetskjempere.

Forlag Fredhøi

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788204023322

EAN 9788204023322

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nord-Irland

Treenigheten er kanskje Leon Uris beste bok. Det er en versjon av Irlands sterke og blodige historie fra 1840 årenes potetråte som førte til hungersnød og masseitvamdring til USA. Det er også historien om en landsby hvor den katolske befolkningen og den protestantiske befolkningen klarer å leve fredelig sammen. Samtidig er undertrykkelsen av den irske befolkningen så diskriminerende at den danner forløperen for dagens IRA. Avslutningen av romanen er året 1916 da engelskmennene slo ned et mislykket opprør for løsrivelse av Irland som en egen stat. Dette skjedde påsken 1916, og har blitt kalt påskeopprøret. Men innsatsen var ikke forgjeves. Etter en innbitt geralja krig mot engelskmennene fra 1916-1920-21 ble presset på engelskmennene så sterkt at de måtte komme Irlemderne i møte. Det ble gjort, men England stilte betingelser. Irlenderne måtte avstå den norlige delen av øya under navnet Ulster, i dag kalt Nord Irland( Northern Ireland). Staten Irland slik vi kjenner det i dag oppsto i 1922 som et resultat av forhandlinger. I denne striden var det på irlendernes side Micael Collins og Eamon De Valera som ledende motstandsmenn. De var som personer svært forskjellige. Valerea var mer forsiktig, mens Collins var mer hartslående handlingens mann og hadde best ry i motstandsbevegelsen. Men det var Collins som ble sendt til London for å forhandle, og som selv var fornøyd med resultatet, selv om han helst skulle ha sett hele øya samlet i et land. Men stemningen vende seg mot Collins på grunn av dette, og han ble myrdet av sine, og Eamon De Valera ble langvarig president og en slags landsfader i den nye republikken. Det er laget en utmerket film om dette i 1996/97 som heter Micael Collins.
Tilbake til dagens situasjon så eksisterer Nord Irland fremdeles og kommer vel til å gjøre det i uoverskuelig fremtid. Boken anbefales på det varmeste og kan gi en forklaring også på dagens situasjon

• "Exodus" av Leon Uris
  • "Menneskets lodd" av André Malraux
  • "Triumfbuen" av Erich Paul Kramer
  • "Broen over Drina" av Ivo Andric
  • "Som en klovn ser det" av Heinrich Böll
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Terra roxa" av Jon Michelet
  • "Natt uten måne" av John Steinbeck