Tre essays om liberalisme

av (forfatter), Lars Fr. H. Svendsen (forfatter) og Lars Peder Nordbakken (forfatter).

Civita 2008 Heftet

Våren 2007 startet Civita en debatt om innholdet i begrepet liberalisme. Et godt besøkt frokostmøte og en kronikk av Lars Fr. H. Svendsen i Aftenposten fikk overraskende stor oppmerksomhet. Dette viste at det er interesse for politiske ideer. Ideologiene er så visst ikke døde. Liberalismen betoner friheten, rettsstaten og det enkelte menneskets egenverdi og ukrenkelige rettigheter. For liberalismen er ikke menneskene midler, men mål. Liberalismen har alltid vært i konflikt med totalitære ideologier. Men det finnes ikke én liberalisme. Tvert om finnes det en rekke tenkere som i ulik grad og med ulik begrunnelse har betonet frihetens betydning. Denne pamfletten inneholder tre essays om liberalismen. Til sammen presenterer de den liberale tradisjonen, sentrale tenkere og skoleretninger og ikke minst liberalismens historiske rolle.

Boken er dessverre utsolgt, men kan lastes ned her: https://www.civita.no/publikasjon/tre-essays-om-liberalisme-54

Forlag Civita

Utgivelsesår 2008

• "Liberalisme - politisk frihet fra John Locke til Amartya Sen" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Fagre nye verden" av Aldous Huxley