Tilbake til livet

av (forfatter) og Mai-The Duc (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

Forfatteren ble slått ned på gaten i Oslo like før han fylte 25 år, og fikk en alvorlig hjerneskade. Han var vernepliktig og hadde kommet inn på medisinstudiet i Ungarn da han ble utsatt for blind vold. Fra å være en lovende ung mann med lysende fremtidsutsikter, ble han et håpløst medisinsk kasus. I denne boken forteller han sin historie om reisen inn i ingenmannsland og tilbake til livet.

"- Jeg følte alltid at jeg var meg selv på innsiden, men fra utsiden så det ikke lenger slik ut." Slik skriver Runar selv om livet etter at han som 25-åring ble slått ned på gaten og fikk en alvorlig hjerneskade. Runar var vernepliktig og hadde nettopp kommet inn på medisinstudiet i Ungarn da han ble utsatt for blind vold utenfor en bar i Oslo. Fra å være en lovende ung mann med lysende fremtidsutsikter, ble han et håpløst medisinsk kasus, en som ingen trodde skulle komme seg lengre enn sykehussengen. Men personen Runar var ikke borte, med all sin stahet og selvinnsikt, selv om evnene og hjernefunksjonen var skadet og aldri kunne bli de samme igjen. Dette er hans historie.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Runar Vincents Johannessen

Dette er boka om Runar som ble utsatt for blindvold, og historien om hans kamp tilbake til livet da han våkner opp etter 5 uker i koma med en hjerneskade.
Det er en sterk historie Runar gir oss her, og han har fått til utrolig mye. Likevel syns jeg ikke den gjorde seg sånn veldig bra som bok. Jeg klarte heller ikke å like oppleseren sin stemme i lydbokversjonen. Dessverre.

Livet er hva dine tanker gjør det til.

Bøker lest i november 2013.

• "Alene - nå igjen" av Paal-André Grinderud
  • "Helvetesuka - 7 dager som forandrer livet ditt" av Erik Bertrand Larssen
  • "Kunsten å leve" av Jan Vincents Johannessen
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen
  • "Elskede barn" av Marianne Fredriksson
  • "Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve" av Ann Heberlein