This is how it ends

2012 Heftet

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Ireland ...America ...Family secrets ...Laughter ...Tragedy ...Swimming ...Dogs ...Big beaches ...Loneliness ...A story of unexpected, life-changing love

Jeg merket meg den flotte omtalen denne boken fikk da den ble lansert, så da jeg skulle til Irland i vår, tenkte jeg det var fint å ha med en bok med handling derfra. Og det var vel nesten det beste med den! Jeg må si jeg kjedet meg en del underveis, det var ikke grenser for hvor detaljert alt skulle skildres, - helt ned til at heltinnen skulle tisse, uten at det hadde noe å si for handlingen. På den annen side, det ble skapt en egen stemning og det var mange gode skildringer også, så jeg fortsatte å lese om denne nokså tafatte kvinnen, merket av en oppvekst i en dysfunksjonell familie, og hennes møte med kjærligheten. Og jeg skjønte jo at vi var på vei mot noe, - men dessverre også hva det var (med den tittelen!), - så jeg grudde meg til slutten! Men da slutten endelig kom, og alle trådene ble samlet, syntes jeg boken fremsto som bedre og mer interessant enn den var da jeg leste den. Så jeg ender opp med å gi den terningkast 4, likevel. ;-)

Ordinære folk med ordinære liv og ordinære problemer, omgitt av en ordinær familie opplever den ekstraordinære kjærligheten. Utfordringen er å ikke ende opp med en ordinær fortelling. Men jeg synes forfatteren fikk det til ganske bra innenfor de stramme rammene som hun laget for seg selv. Jeg opplevde historien som ganske flott. Ofte engasjerende og rørende, noen ganger litt kjedelig og repetetiv.

A man is tested only a few times in his life, that's what Hugh said afterwards. He will seldom recognise the test when it comes along. And by the time he realises that it was a test, it will be too late. But how he behaves in that moment, that's what defines him. That's the mark of the man.

• "Nu, jävlar! - roman" av Heidi Linde
  • "En moderne familie" av Helga Flatland