The Tiger in the Well (Sally Lockhart Quartet) (Sally Lockhart Quartet)

Scholastic 2007 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Scholastic

Utgivelsesår 2007

Format Paperback

Jeg liker godt å lese bøker hvor handlingen er lagt til fortiden. Det at boka er lagt til 1881 passer meg altså helt perfekt! Det er spennende å lese om hvordan folk levde på denne tiden. Boka er lagt til London. Det er gøy å lese om 1800-tallets London. Hvordan livet var der, og hvordan folk oppførte seg. Det synes jeg forfatteren får veldig godt til. Han skriver realistisk, og det er lett å leve seg inn i verdenen han beskriver.

Sally Lockhart er en sterk karakter. Hun har sine sterke meninger, og hun er modig og tøff. Hun er feminist og veldig opptatt av kvinners rettigheter. Hun er en interessant person, og hun har en tydelig personlighet som kommer fram gjennom handlingene hennes og det hun sier. Forfatteren er god til å skildre personer og får tydelig fram forskjellige karaktertrekk ved alle karakterene i boka.

Harriet, Sallys datter, har jeg stusset litt over. I boka står det at hun er nesten to år, men hun prater mye, og det virker som om hun forstår det meste av det som skjer. Jeg synes det virker som om hun er tre eller fire år gammel, og jeg synes det er litt rart at hun bare er to.

Historien i boka er veldig spennende, og boka er vanskelig å legge fra seg. Det er ikke umulig, men det er vanskelig. Historien er lett å komme inn i, og den bruker ikke alt for lang tid til innledningen.

Språket i boka er godt. Philip Pullman skriver bra, men av og til kan det bli litt vanskelig å forstå for oss som ikke har engelsk som morsmål.

En annen ting jeg synes var litt rart, er at noen av ordene i boka er skrevet på den amerikanske måten selv om forfatteren er engelsk. For eksempel står det: color i stedet for colour. Jeg har tenkt litt på dette og kommet fram til at det må være en trykkfeil. Det er likevel litt rart at det skjer flere ganger i boka...

The Tiger in the Well er tredje boka om Sally Lockhart. De to første heter The Ruby in the Smoke og The Shadow in the North. Første boka finnes også på norsk. På norsk heter den: Rubinen i røyken. Dette er en serie jeg anbefaler for alle som liker krim og kan lese engelske bøker.

Innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

• "The Tin Princess (Sally Lockhart Quartet)" av Philip Pullman
  • "The Shadow in the North" av Philip Pullman