The Honorary Consul

av (forfatter) og Nicholas Shakespeare (introduction).

Vintage 2004 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2004

Format Paperback

Bokas hovedperson, Eduardo Plarr, er lege. Faren er engelsk, moren paraguayansk. Under uroen i Paraguay, flykter Eduardo og moren til Buenos Aires, mens faren blir igjen. De får et håndskrevet brev fra ham noe senere, og det er det siste de hører. Eduardo regner med at faren enten er fengslet eller død.
Doktor Plarr flytter så langt unna den kakespisende moren det er forsvarlig med tanke på at han skal besøke henne i ny og ne. Byen han velger er Corrientes nord i landet. Her treffer han blant annet den britiske konsulen, Charles Fortnum. Han er en ihuga alkoholiker som sin far.
Da konsulen blir feilaktig kidnappet, (kidnapperne tok feil av konsulen og den amerikanske ambassadøren), må doktoren rydde opp i kaoset. Dramaet er i gang.

Lettlest og fengende historie.

"I wish we had a simpler flag than the Union Jack. I hung it upside down once, on the Queen's birthday. I could see nothing wrong with the bloody thing."

"Is it a detective-story?", Humpries asked with malice. "I like a good detective-story." "I trust I shall never write a detective-story doctor Humpries. If by a detective-story you mean one of those absurd puzzles which are the literary equivalent of a jigsaw.

Spionromaner får vel en liten renessanse etter siste avsløringer om Treholt-saken.

• "Den stillferdige amerikaner" av Graham Greene
  • "Hvit tiger" av Aravind Adiga
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "De kaller meg ulven - roman" av Zeshan Shakar
  • "Shuggie Bain" av Douglas Stuart