Test Gods

Tragedy and triumph in the new space race

Hutchinson 2021 Heftet

Forlag Hutchinson

Utgivelsesår 2021

Lang vei til kommersiell romfart.
Richard Branson stiftet Virgin Galactic 2004 for å gjøre det mulig for betalende passasjerer å gjennomføre reiser i rommet innen tiårets slutt. Nylig ga selskapet beskjed om enda en forsinkelse; slike reiser blir tidligst mulig fra midten av 2023.

Denne boka gir en grundig gjennomgang av årsaken til de mange forsinkelsene, i hovedsak en vedvarende balansegang mellom effektivitet og sikkerhet. Ved siden av de tekniske utfordringene, får leseren en grundig framstilling av pionerene bak dette kommersielle romfartseksperimentet. Hovedpersonen er flygeren Mark Stucky som alltid har drømt om å bli astronaut. Hans særegne personlighet skildres av Schmidle med stor innlevelse og grundigere enn vi egentlig har behov for å vite.

Forfatteren har åpenbart gjort et solid arbeid med manus for å sikre troverdigheten. Med mindre man har spesiell interesse for romfartsindustrien og menneskene der, ble det likevel vel mange avstikkere og dødpunkter for en utålmodig leser som meg.

Boka er kvartalets bok i min amerikanske bokklubb.

He knew he had just cheated death again.
And now they were about to start the really dangerous stuff.

Bøker som leses i min amerikanske bokklubb

Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.

Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.

(Opprettet 11.8.2021, sist redigert 23.1.24).