Terror & demokrati

fra 11. september til 22. juli

Manifest 2011 Innbundet

Boka handler om kravet om økt overvåkning og kontroll som har kommet i kjølvannet av terrorangrepene 22. juli, en utvikling som har preget vesten siden 11. september 2001, og hvor langt vi kan gå i beskytte oss mot terror før vi mister det åpne samfunnet vi ønsker å verne. Har litteraturliste.

Etter terrorangrepet den 22. juli 2011 sto et samlet Norge bak budskapet om å besvare terror med mer åpenhet og demokrati.
Nå fremmes krav om skjerpet kontroll og overvåkning, en utvikling som har preget hele Vesten siden den 11. september 2001.
Hvor langt kan vi gå for å forsikre oss mot terror, uten å miste det åpne samfunnet vi ønsker å verne om?
Joakim Hammerlin er filosof og forfatter. I 2009 ga han ut boka Terrorindustrien (Forlaget Manifest), som vakte stor oppsikt og fikk glimrende kritikker.

Forlag Manifest

Stoltenbergs kloke budskap om å møte terroren med mer åpenhet, mer demokrati og mer toleranse vil ikke realiseres av seg selv,og ansvaret for å få det til ligger ikke bare på statsministeren eller regjeringen, men på hele det norske samfunnet.

Hvor langt kan vi gå for å forsøke å verne oss mot terrorisme, uten samtidig å miste det åpne samfunnet vi ønsker å bevare ?. Dette er et av de viktigste og mest utfordrende politiske spørsmålene vi står overfor de nærmeste årene.

Å ytre seg - særlig når det skjer i det offentlige rom - medfører en plikt til å godta at ens budskap kan møte motstand, at man anerkjenner en motparts rett til å si imot. Og dette bringer oss til et annet viktig poeng, for selv om ytringsfriheten bør dyrkes som et juridisk prinsipp, innebærer ikke dette at det ikke finnes samfunnsmessige føringer eller grenser for hva det er akseptabelt å ytre. Disse grensene utgjør samfunnets grunnverdier.

Vi er satt til å forvalte et stolt politisk prosjekt; det liberale demokratiet. Dette systemet har ikke oppstått av seg selv. Noen før oss har kjempet det frem og skapt de rettighetene og frihetene som vi nyter godt av, fordi de trodde på det beste i mennesket. Fordi de trodde at åpenhet er sterkere enn stengsler, at frihet er sterkere enn kontroll, at demokratiet er sterkere enn det totalitære. Dette må vi aldri miste troen på.

• "Terrorindustrien" av Joakim Wigdahl Hammerlin
  • "Det mørke nettet - om høyreekstremisme, kontrajihadisme og terror i Europa" av Øyvind Strømmen
  • "KonspiraNorge" av John Færseth
  • "Å gjøre en forskjell - refleksjoner fra en norsk utenriksminister" av Jonas Gahr Støre
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "En dåre fri - roman" av Beate Grimsrud
  • "Frihet" av Jonathan Franzen