Tangodanseren

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Gyldendal 2015 E-bok

Den uforglemmelige kjærlighetsromanen som mesterforfatter Arturo Pérez-Reverte brukte tjue år på å skrive.

1928: De møtes første gang på en atlanterhavskrysser. Den sjarmerende Max Costa er profesjonell danser på Første klasse. Overklassejenta Mecha fortryller ham med sin gåtefulle skjønnhet og det funklende perlekjedet hun har rundt halsen.
Så følger en tango, small talk med Mechas verdensberømte ektemann, en ny og mer intens tango. I Buenos Aires fører Max paret til tvilsomme kafeer på jakt etter sterke opplevelser og dans. Men denne natten, da ting kommer ut av kontroll, begynner også det største eventyret i Max' og Mechas liv: Den store kjærligheten. En kjærlighet som får en ny sjanse først da Den spanske borgerkrigen truer med å kaste Europa ut i kaos ...
Spanske Arturo Pérez-Reverte brukte tjue år på å skrive Tangodanseren. Boken er en hyllest til tango, til det 20. århundre og til bittersøte minner om tapte muligheter. Men mest av alt er Tangodanseren en roman om hvordan meningen med livet plutselig trer frem for oss i møtet med et annet menneske.
«En fullkommen, uvanlig kjærlighetsroman.» El Mundo
«En roman full av poesi som trekker deg inn i en nostalgisk verden fylt med tango, kjærlighet og forbrytelser. I uttrykksfulle bilder skildrer Pérez-Reverte to menneskers evigvarende kjærlighet.» Neue Zürcher Zeitung
«Forfatterens beste roman.» La Vanguardia
«Sex, eventyr og glamour mot tangobakgrunn - den nye romanen til Arturo Pérez-Reverte inneholder alle suksessingredienser.» Ouest France
«Eventyrroman, kjærlighetsroman, spionroman, epokeroman: Pérez-Reverte lykkes på eventyrlig vis å blande sjangrene uten å gjøre det vanskelig for leseren.» Le Figaro Magazine
«Dette er underholdningslitteratur i ordets aller mest positive betydning, den type bok der man selv etter 500 sider ikke er utslitt, men hvor man snarere ikke vil ha noe imot et fjerde møte mellom Max og Mecha.» Frankfurter Allgemeine Zeitung

Utgivelsesår 2015

• "Blindtunnel" av Tove Alsterdal
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge
  • "Den amerikanske sjømannen - en Skagen-krønike" av Karsten Lund
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley