Symbolenes språk

en spennende veiviser til symbolenes fascinerende verden

av (forfatter) og Hannah Firmin (illustratør).

Gyldendal 1996 Innbundet

Boka gir en innføring i symboler og symbolsystemer, og forsøker å forklare hvorfor symbolenes budskap kan gi menneskene et rikere liv. Fontana tar dessuten for seg psykologi, Østens og Vestens religioner, antropologi og historie, drømmearbeid og symbolbruk i meditasjon. Med ordliste og register.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205241725

EAN 9788205241725

Selv om de har sitt utspring i menneskesinnet, har de fleste kulturers guder en ytre eksistens; kraften deres er billedlig overført på omverdenen for å gjøre dem mer umiddelbart og håndgripelig nærværende. I hinduenes gudeverden, for eksempel, representerer Brahma den skapende kraft som står bak universets tilblivelse. Vishnu er den bevarende kraft som opprettholder og beskytter, mens Shiva er kraften som skaper forandring. I det gamle Egypt var gudene symbolisert av dyr som bar deres kjennetegn. Falken som flyr rakt inn i himmelen og har et blikk så skarpt at intet kan skjule seg for det, symboliserte himmelguden Horus. Frosken med sin store fruktbarhet, representerte fødselsgudinnen Heket, og kua sto tilsvarende for morgudinnen Hathor. Krokodillen var knyttet til Ammit som fortærer de syndiges hjerte.

Mars, romernes krigsgud. Mars er avbildet i en krigsvogn - også den et symbol på krig. Måneden mars, da hærene mobiliserte igjen etter vinteren, bærer krigsgudens navn.

Det første chakraet symboliserer det Maslow kaller grunnleggende fysiologiske behov, det andre chakraet trygghetsbehov, de neste tre henholdsvis sosiale behov, jegets behov og behov for uavhengighet, og de øverste to behovet for selvutfoldelse og åndelig vekst. De gamle yogier later følgelig til å være helt på linje med moderne psykologer.

• "Vestens mystikk" av Jan-Erik Ebbestad Hansen
  • "Noaidier - historier om samiske sjamaner" av Brita Pollan
  • "Drømmetiden - myter og legender fra Australias urbefolkning" av Ingjerd Hoëm
  • "Tegn & symboler - opprinnelsen og betydningen" av Miranda Bruce-Mitford
  • "Draumkvedet og tekster fra norrøn middelalder" av Gro Steinsland
  • "Østkirken - skrifter fra bysantinsk og ortodoks kristendom" av Christine Amadou
  • "Frimureri - historie, ritualer og mysterier" av W. Kirk MacNulty
  • "Jødiske skrifter" av Bente Groth
  • "Fuglenes forsamling" av Farid al-Din Attar
  • "Kampen om Dødehavsrullene - Dødehavsrullenes eksplosive innhold og kirkens konspirasjoner for å holde dem skjult" av Michael Baigent
  • "Jorden - vår mor - indianske myter og legender fra Nord-Amerika" av Tor Åge Bringsværd
  • "Gåten Maria Magdalena - konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje" av Laurence Gardner