Sviket

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Press 2013 Innbundet

Dette er den andre boka om Anna og Andrej.

Året er 1952, og Leningrad er fortsatt en merket by etter nazistenes brutale beleiring ti år tidligere. Andrej, en ung sykehuslege, og hans kjæreste Anna, som underviser på et barnehjem, forsøker å bygge et liv sammen. Krigen er riktignok over, men Stalins regime vedvarer og holder folk i et jerngrep. Ingen er trygge for spionenes blikk, heller ikke legene, som blir beskyldt for å planlegge et attentat mot partilederne. Dunmore har skrevet et inntagende og skremmende portrett av livet i etterkrigs-Sovjet, som viser oss helt vanlige menneskers kamp mot vold og terror. Sviket er en selvstendig oppfølger til Dunmores bok Beleiringen, som ble nominert til Whitbread Novel Award og Orange Prize for Fiction da den utkom.

Forlag Press

Utgivelsesår 2013

Serie Anna og Andrej (2)

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sovjetunionen

Dette er en fortsettelse av boken Beleiringen, og handler om årene etter krigen og terroren under Stalin. Og tittelen på boka er betegnende nok. Etter at Leningsgrads kamp mot tyskerne, kulde sult og død, ble kronet med seier, trodde innbyggerne virkelig at nå skulle de ble hedret for sin innsats og få et bedre liv. Slik gikk det ikke. Stalins terrorvelde var en hverdag fylt med redsel og engstelse for angiveri, fengsel, tortur og deportasjoner, og våre venner i boka unngikk da heller ikke å bli utsatt for dette. Nå venter jeg i spenning på fortsettelsen, for jeg vil så gjerne vite hvordan det går videre med Anna og Andrej og deres lille familie.

• "Beleiringen" av Helen Dunmore
  • "Den nye gutten - Othello gjenfortalt" av Tracy Chevalier
  • "Mann, tiger" av Eka Kurniawan
  • "Som kråka flyr" av Ann-Marie MacDonald
  • "Egne veier - en kvinne og fire kameler gjennom Australias ørken" av Robyn Davidson
  • "Alt vi holdt hemmelig" av Lara Prescott
  • "Tømmerhoggeren" av Michal Witkowski
  • "Håpet - 1787-1825" av Mich Vraa
  • "Historier fra et landsbyliv" av Amos Oz
  • "M. Kanne & Søn - roman" av Einar O. Risa
  • "Philida" av André Brink
  • "Hilsen ved midnatt - en sann historie om kjærlighet og overlevelse i Gulag" av Orlando Figes