Svart

Aschehoug 2008 Innbundet

En gammel kjenning av politiet blir funnet død i sin leilighet i Oslo. Etterforsker Karl Fredrik Monsen og hans team finner ut at offeret har en tilknytning til pornobransjen. Noen dager senere skjer nok et mistenkelig dødsfall. Det viser seg at Monsen står over en sak som har forgreninger til en fanatisk sekt med utspring i Jehovas Vitner.

En gammel kjenning av politiet blir rapportert død av en overdose. Liket har tre avkuttede fingre. Noen dager etter dukker det opp nok et mistenkelig dødsfall. Etterforsker Karl Fredrik Monsen og hans team står overfor en vanskelig sak som også har forgreninger til utbrytere fra Jehovas Vitner. Mens etterforskningen står i stampe drar Monsen til Paris. I avisene leser han om et drapsoffer med avkuttet øre. Er det en sammenheng med drapene i Oslo? Denne debutromanen forener den klassiske puslespillgåten med iskald seriemorderkrim, og gir oss en hovedperson leseren vil huske: Karl Fredrik Monsen, vinkjenner og ekspert på Maigret, gift med en fransk kvinne som er Ibsenforsker.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193934

EAN 9788203193934

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Helvete er ingenting mot en kvinnes vrede, sies det.

Fortsatt hadde han vanskeligheter med å forstå hvor stor interesse det var for hans forfatterskap rundt i verden. Han visste at i Kina er Nora ordet for kvinnefrigjøring, og Ibsen er til og med pensum på skolen for kinesiske barn. Marie hadde ofte sagt at hadde Ibsen vært født i et hvilket som helst annet land, så ville det vokst fram en hel kulturindustri rundt en slik ruvende størrelse. Tenk bare på Shakespeare i Englnd, sa hun. Der vet de virkelig å sette pris på heltene.

Som fersk nyutdannet var han overbevist om at de fleste som havnet på skråplanet kom fra dårlige hjem. Men iløpet av årene hadde han erfart at det slett ikke stemte. Stadig oftere var det ungdom fra trygge hjem med både ressurssterke og snille foreldre som havnet utpå. Det skyldes all narkotikaen, det forbannede dopet, tenkte han bistert.

• "Den ukjente terrorist" av Richard Flanagan
  • "Død manns hemmelighet" av Boris Starling