Svalbard

- på livet løs

Fønix 2023 E-bok

Svalbardveteranen Kjell Reidar Hovelsrud kan se tilbake på 40 års polarliv, som ville blitt atskillig kortere uten hundene, hans beste venner og hjelpere. I denne boken forteller han om sine råeste opplevelser med livet som innsats, om hverdagslivet i fangsthytta og sin kjærlighet til Svalbard og dyrelivet der.

Om sulten isbjørn som angriper, og om polarhunden Bjosse som redder sin eier
og hele hundespannet. Om lange og kalde ski- og sledeturer gjennom vilt og vakkert landskap, i kamp med naturkreftene. Om weaselturen som endte under sjøisen. Og om
møter med kolleger fra den store naboen i øst. Alt med et stort innslag av humor.

Hovelsrud har mange overvintringer bak seg, og har vært rådgiver for noen av våre mest kjente polfarere i nyere tid. Han bygde sin egen fangsthytte av drivtømmer i Mushamna nord på Svalbard, der han bodde i flere år, en tilværelse som gir rikelig med tid for tanker. Han er genuint interessert i naturen, dyrelivet, miljøet og hvilken fremtid som venter på Svalbard. Noen av landets fremste forskere på arktisk dyreliv og klima har bidratt til å belyse dette med egne bidrag i boken.

Forlag Fønix

Utgivelsesår 2023