Stumme skrik

av (forfatter) og Kin Wessel (illustratør).

Aschehoug 2013 Innbundet

Dette er den sjette boken om professor Thomas av Boueberge og Peter Hortten.

København 1705
Andreas Bødker blir funnet hengt i et kastanjetre. Tauet er bundet i håret hans, og det er et grotesk syn som møter Thomas av Boueberge og hans assistent Petter Hortten når de skal besiktige den døde i treet. Husmannssønn Hans Kiær blir arrestert for drapet - kroverten på Tre Hiorter kan nemlig fortelle at Bødker og Kiær hadde drukket tett hele kvelden og forlatt vertshuset sammen.

Men dette er bare starten på et dramatisk år i den dansk-norske hovedstaden. En student blir skutt ved en Hercules-statue. En borgermester blir spiddet på en statue på Kongens Nytorv. Ved siden av statuen svinger en mann vilt på en bloddryppende, svensk sabel og hveser så blodet spruter - tungen hans er skåret ut. Er han en svensk soldat på drapsoppdrag? Byens folk blir skremt, og etter mange kriger er svenskene lette å hate. Snart jaktes det på svensker i hele København, og til og med norske Petter Hortten føler seg utrygg. Norsk eller svensk - det låter likt i sinte danske ører.

"Stumme skrik" er den sjette boken om de to heltene, professor Thomas av Boueberge og hans norske assistent Petter Hortten.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203354861

EAN 9788203354861

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Danmark

Nok en fulltreffer fra Kurt Aust.
Jeg ga terning kast 6 til hans foregående bok; "Når døde hvisker" og beklaget meg over av dette var siste bok i serien om Thomas og Petter.
Så jeg gliste derfor fra øre til øre da jeg litt uforvarende "snublet" over hans nyss utgitte "Stumme skrik" hos min lokale bokhandler. Den gikk rett i kufferten som kveldslitteratur på en 10 dagers tur til Malta.
24 gr C. natta lang, et lite glass rosé og Stumme Skrik i fanget, - kan man bedre ha det?
Vi er bortskjemt med et særs godt sprog fra Kurt sin side, og denne boka er intet unntak. På elegant vis blir vi mentalt lirket tilbake til begynnelsen av 1700 tallet og trekkes inn i eneveldets karakteristiske konspirasjonsbaserte politikk og mistro til nær sagt alt og alle. Vi får også et godt glimt inn i makt-kampene mellom rang og stand og den nokså lempfeldige måten hierarkiet behandler undersåtter. Et fattiglem på 1700 tallet stod alltid laglig til for hogg!
Historien utspiller seg egentlig på to plan. Som vanlig er det fortelleren Petter Hortens memoarer i "nå tid" som representerer det ene planet og jakten på mysterienes løsning noen ti-år tidligere, det annet.
Forskjellen fra tidligere bøker er at denne gang er Petter Horten, som forteller, fanget og nærmest tvunget til å skrive sin fortelling for å beholde livet.
Går fortelling feil vei, mister han livet. Men Petter kan ikke få seg til å lyve, heller ...
Snedig, troverdig og elegant.
Har du ikke lest Misery, av Stephen King, kan du ta den som en liten forrett.

Nytt år - nye bøker å kjøpe..... :) Bøker kjøpt pr 31.5.

• "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Et dødelig mørke" av Stuart MacBride