Stumme skrik

av (forfatter) og Kin Wessel (illustratør).

Aschehoug 2014 Heftet

Dette er den sjette boken om professor Thomas av Boueberge og Peter Hortten.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203356117

EAN 9788203356117

Serie Thomas av Boueberge og Petter Hortten (6)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Danmark

Nok en fulltreffer fra Kurt Aust.
Jeg ga terning kast 6 til hans foregående bok; "Når døde hvisker" og beklaget meg over av dette var siste bok i serien om Thomas og Petter.
Så jeg gliste derfor fra øre til øre da jeg litt uforvarende "snublet" over hans nyss utgitte "Stumme skrik" hos min lokale bokhandler. Den gikk rett i kufferten som kveldslitteratur på en 10 dagers tur til Malta.
24 gr C. natta lang, et lite glass rosé og Stumme Skrik i fanget, - kan man bedre ha det?
Vi er bortskjemt med et særs godt sprog fra Kurt sin side, og denne boka er intet unntak. På elegant vis blir vi mentalt lirket tilbake til begynnelsen av 1700 tallet og trekkes inn i eneveldets karakteristiske konspirasjonsbaserte politikk og mistro til nær sagt alt og alle. Vi får også et godt glimt inn i makt-kampene mellom rang og stand og den nokså lempfeldige måten hierarkiet behandler undersåtter. Et fattiglem på 1700 tallet stod alltid laglig til for hogg!
Historien utspiller seg egentlig på to plan. Som vanlig er det fortelleren Petter Hortens memoarer i "nå tid" som representerer det ene planet og jakten på mysterienes løsning noen ti-år tidligere, det annet.
Forskjellen fra tidligere bøker er at denne gang er Petter Horten, som forteller, fanget og nærmest tvunget til å skrive sin fortelling for å beholde livet.
Går fortelling feil vei, mister han livet. Men Petter kan ikke få seg til å lyve, heller ...
Snedig, troverdig og elegant.
Har du ikke lest Misery, av Stephen King, kan du ta den som en liten forrett.

Nytt år - nye bøker å kjøpe..... :) Bøker kjøpt pr 31.5.

• "Skipet med det onde øye" av Kurt Aust
  • "Hjertets mørke" av Kurt Aust