Stress og det lille øyeblikks avspenning

Noras Ark 2008 Innbundet

Boken ser stress ut fra en psykologisk synsvinkel. Den forklarer hvordan hjernen reagerer på stress og hvordan det igjen påvirker kroppen. Boken gir deg verktøy til å bli bevisst på hva som stresser deg og hva du kan gjøre med det gjennom ulike stressmestrings- og avspenningsøvelser.

Forlag Noras Ark

Utgivelsesår 2008

Alt du vil vite om stress og mere til!

"Stress og det lille øyeblikks avspenning" er en fantastisk bok for alle som vil å lære mer om stress, dens mekanismer og mulige løsninger dersom man ønsker seg et bedre liv hvor man har kontroll over sitt livs stress. Forfatteren er utdannet fysioterapeut og psykolog, og har dermed en bredde i sine kunnskaper som gir rom både for kropp og psyke.

Det Brudevold opplevde i sitt arbeid som fysioterapeut var at hun hjalp pasientene der og da med deres plager, men at disse alltid vendte tilbake. Spenningene og smertetilstandene som pasientene slet med var av kronisk karakter, og uten å gjøre noe med de opprinnelige årsakene til plagene, ville disse stadig vende tilbake. Det handlet rett og slett om stressrelaterte lidelser. Etter hvert startet hun selvutviklingskurs hvor det var de primale temaene i livet som ble vektlagt. Opplevelser tidligere i livet, og særlig vår kulturs prestasjonsfokus, er i all hovedsak opphavet til plagene. Vi higer etter anerkjennelse, å bli sett, å bli satt pris på - og da er det først og fremst det vi gjør og ikke det vi er, som vurderes som en kvalitet. Sentralt i Brudevolds kurs sto pusteteknikker, men kroppsterapi, bioenergi, qi gong, gestaltterapi, musikk og dans, meditasjon, visualisering og avspenning er også virkemidler og teknikker som tas i bruk. Endring av fastlagte mønstre er vanskelig og krever stor disiplin og vilje dersom man ønsker å endre disse, men gjør man det, vil man gjennom ny innsikt kunne oppnå å fjerne mange av årsakene til stressrelaterte lidelser.

Brudevold belyser i sin bok ulike sider ved stress - hvorfor stress oppstår og hva som skjer i kroppen vår - og øser av sine erfaringer fra et langt liv som terapeut. Mange av metodene hun viser til kan kanskje virke overveldende og vanskelig å få til. Her er det at det lille øyeblikks avspenning kommer inn - noe alle, hvis de bare vil det nok, har tid til!

I vårt moderne samfunn er det så mange krav, så mye konkurranse og så mye fokus på prestasjoner at vi mennesker risikerer å gå i et konstant stress-modus, som på noe sikt vil ødelegge helsen vår dersom vi ikke tidsnok finner av-knappen. Psykiske problemer, angst, søvnvansker, hjerte-kar-sykdommer, høyt blodtrykk, utbrenthet, ja i verste fall kreft, kan bli konsekvensen dersom vi ikke lærer oss å håndtere stress på en hensiktsmessig måte. Det handler om kroppens produksjon av stresshormoner og endorfiner (det såkalte lykkehormonet), om uheldig kosthold med mye karbohydrater som i kombinasjon med mye stress kan starte en uheldig prosess i kroppen vår slik at vi til slutt utvikler diabetes ... Dersom vi ikke finner av-knappen kan det virkelig gå galt.

Brudevold introduserer noen enkle pusteteknikk-øvelser, som skal bidra til det lille øyeblikks avspenning. Noen vil kanskje oppleve at denne avspenningsteknikken fungerer best dersom man først spenner det området i kroppen man ønsker å avspenne, fordi man da bedre kan føle effekten. Hun introduserer for øvrig stress som en slags overlevelsesmekanisme, noe vi har arver fra urmennesket og som er bedre kjent under betegnelsen fight or flight. Men i motsetning til urmennesket, har vi ikke på samme måte fått med oss hva som deaktiverer stressaktiveringen. Etter hvert introduserer hun også ulike kognitive strategier, som at negative tanker påvirker hvordan vi har det og at vi ved å bli bevisst på hvordan vi tenker, faktisk kan gjøre noe med dette. Viktigheten av å hvile når kroppen sier i fra, er også avgjørende for hvordan vi har det. For ikke å snakke om at vi alle har mye å hente på å trene på å være i nået - ikke i fortiden eller i fremtiden.

Etter at denne lydboka kom i hus, har jeg allerede hørt gjennom den et par ganger, og dette er ikke siste gang. Et godt budskap kan ikke sies mange nok ganger, og denne boka kommer til å følge meg i tiden fremover og bli lyttet til gang på gang. Spesielt interessant fant jeg faktisk forfatterens utlegninger om hva som helt konkret skjer når kroppen utsettes for stress over tid. Hun skriver utførlig om hormonbalansen i kroppen, om kjemiske prosesser som påvirkes av stressaktivering - og dermed skjønner jeg desto mer viktigheten av å være seg bevisst at man ikke må utsette kroppen for massivt stress over tid. Kanskje er den største utfordringen å få andre til å forstå at når man legger inn luker i programmet sitt for å få den hvile man vet at man trenger, så handler det ikke om egoisme eller likegyldighet overfor andre, men rett og slett om at man tar vare på seg selv med de ressursene man til enhver tid har til rådighet. Kanskje må man ha opplevd å nærme seg et bunn-nivå i forhold til noe av stressets verste virkninger for virkelig å forstå dette? Brudevolds bok er en tankevekkende og lærerik bok som jeg håper når ut til mange! Her blir det terningkast fem!

En veldig interessant bok om stress og hvordan det påvirker oss! Brudevold setter fokus på mange sammenhenger som jeg ikke har tenkt over selv, hva som gjør oss disponibel for stress, hvordan oppveksten vår påvirker oss og hva vi kan gjøre med det og mye mye mer. Boken handler også om kosthold, trening, avspenning, rutiner og selvbile.
Det ble veldig mye info å ta inn på lydbok så tror jeg ville likt den enda bedre, og fått med meg mer hvis jeg hadde lest papirboka....
Anbefales!

• "Å leve et liv, ikke vinne en krig - om akseptering" av Anna Kåver
  • "Granateplene - en mor-datter-historie" av Sue Monk Kidd
  • "Pengemannen" av Anne Holt
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Når havet stilner - kriminalroman" av Jørn Lier Horst
  • "Felicia forsvant - kriminalroman" av Jørn Lier Horst