Staten og friheten

av (forfatter) og Hugo Østerberg (oversetter).

Res publica 2011 Heftet

Forfatteren ser på statsbegrepets endring over tid, fra Machiavelli til Obama. Boka inneholder et essay om statens begrepshistorie, et essay om revolusjonen i Englandpå 1600-tallet og et intervju med Skinner om hva politisk frihet er.

I flere tiår har diskusjonen om "det liberale" stått sentralt i politisk debatt, mens ordet "stat" langt på vei er blitt oppfattet som frihetens motsats, og har forsvunnet fra diskusjonen. Idéhistorikeren Quentin Skinner viser hvordan statsbegrepet har endret seg over tid. Med perspektiv fra Machiavelli til Obama presenterer Skinner en nyskapende fortelling om statens hamskifter. Boka inneholder et essay om statens begrepshistorie som ikke tidligere har vært publisert for et bredt publikum, samt et essay om revolusjonen i England på 1600-tallet. Et intervju med Skinner om hva politisk frihet er tydeliggjør hans kritikk av liberalismen. Denne boka viser Quentin Skinners relevans for vår tid og politiske debatter akkurat nå. Utvalget sikter mot en lettfattelig inngang til et av de viktigste politiske forfatterskapene i vår samtid.

Forlag Res publica

• "Tragediens fødsel" av Friedrich Nietzsche