Stamina

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2024 Innbundet

Så spennende at du får gysninger, så velskrevet at du fryder deg. DAVID FLUGT er gått i dekning i de norske fjellene. Med seg har han Theresa og hennes 10 år gamle datter, som begge er traumatisert på grunn av uhyrligheter begått av Siljas far. David drømmer om å finne tilbake til en normal tilværelse. Da hans tidligere sjef i Interpol tar kontakt, presenteres en uventet trussel. Under aliaset Nicó Krause hadde David tre år tidligere infiltrert den kyniske Volosgjengen i Romania og slapp så vidt ut i live. David innser at han må gjenopplive Nicó og dra tilbake til Timisoara forå ta kampen opp med den mest brutale motstanderen man kan tenke seg - en kamp David må vinne for å overleve. Men en hittil ukjent fiende følger han på reisen - han selv. Reisen til Romania blir som en nedstigning til helvete. En reise som krever stamina. Både for David - og for leseren.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788241961571

EAN 9788241961571

Serie Task Force 14 (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Romania

Årets første bok ble en skuffelse, alt for mye vold og ekkel stemning. Så ekkel at jeg har fått overdose av denne typen krim for en stund.

En bok som er blitt beskrevet som creepy og spennende, men syntes boka manglet begge deler ...
Stamina er tredje bok i Task Force 14 serien, og det er en fordel at man har lest de to første bøkene, noe jeg ikke har. Likevel klarte jeg å følge med i handlingen, da det er en viss rød tråd, og man får et lite innblikk i bakgrunnshistorien. Så ble ikke akkurat lost.

Evig optimist?
David Flugt har tatt med seg Theresa og hennes datter Silja til de norske fjellene hvor de gjemmer seg enn så lenge og prøver å leve et helt vanlig liv. Det virker som om David er mer optimistisk enn det Theresa er. Mens David blir tilkalt til et oppdrag i Romania, blir Theresa og Silja alene på ubestemt tid. Silja er datteren til en seriemorder, og Theresa er på en måte urolig for datteren sin på grunn av det. Hun håper at hun ikke kommer til å arve visse personlighetstrekk av ham. Mens David er borte, må de holde lav profil på grunn av en del ting som har hendt i fortiden. Men det er ikke lett da de stadig blir oppsøkt av en mann som har fått et spesielt øye til Theresa, og gir seg ikke med det første for å vinne hennes oppmerksomhet.

Underveis i boka veksler man perspektiv fra David som er i Romania og Theresa i Norge som prøver å beskytte seg selv og datteren.

Oppsummeringen av boka kan være noe vag, men det er også en grunn til det siden det er tredje bok i en serie som bør helst leses i riktig rekkefølge. Selv er jeg ikke så nøye på sånt, spesielt ikke i krim og thrillerserier da man får mye bakgrunnshistorie om hovedkarakterene underveis. Så det var ikke vanskelig å følge med sånn sett. Det kommer jo an på hvor nøye man er på det.

For James Bond aktig
Grunnen til at det var vanskelig å følge med var fordi interessen falt ofte ut. Jeg strevde med å leve meg i handlingen. Det ble for James Bond aktig. Liker noen James Bond filmer, men er ingen storfan. David Flugt var som å lese om en stiv og krampaktig James Bond figur, så det var vanskelig å få noe connection med ham. Syntes heller ikke det var spesielt interessant å lese om Theresa og Silja om sine problemer i det hele. Skjønner at de har hatt et vanskelig liv, men fikk heller ikke noen connection til dem. Det ble for mye om familie som prøver å gjøre sitt beste.

Kapitlene var korte og effektive, det skjedde noe hele tiden, men hele tiden følte jeg en viss kjedsomhet gjennom hele boka. Den fenget meg aldri helt. Både handlingen og karakterene ble for eventyraktig av den mørke sorten. Så klarte ikke helt å engasjere meg i det som skjedde.

Har noen bøker til av Bagger liggende som jeg kommer til å lese etter hvert, men det frister ikke med det første. Stamina var ok underholdning, og ikke noe mer enn det. Den var ikke for tung eller slitsom å komme seg gjennom, men det ble aldri helt spennende. Godt at jeg hadde nok stamina til å komme meg gjennom boka ...

Fra min blogg: I Bokhylla

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

Alt jeg leser disse måndenen

• "Samiras død" av Myriam H. Bjerkli
  • "Sorgsankeren" av Heine T. Bakkeid