Slakt

Pitch forlag 2019 Innbundet

Spenningsfylt og realistisk politikrim. Investor Erik Hoff kjemper for sin uskyld i en brutal dobbeldrapssak i Sandnes. Når politibetjentene Tom Grayston og Dagny Stokka undersøker nye tips i saken, vikles de inn i en mørk underverden av prostitusjon, overgrep og grov menneskehandel. Sannhet og tillit settes på prøve, og grensen mellom skyld og uskyld viskes ut.
Slakt er første bok i en krimserie om Tom Grayston. Han er ung og sporty, med en sterk rettferdighetssans og dyp lojalitet til familien.

Espen Skjerven (f. 1974) er utdannet jurist og jobber som dommer i Jæren tingrett. Han har tidligere jobbet i ØKOKRIM og Kripos og som forretningsadvokat. Han er født og oppvokst i Oslo, men bor i Sandnes med ektefelle og to barn. Slakt er hans debut som krimforfatter.

"Som forfatter av Slakt har jeg hatt det privilegium a. skape min egen historie og mitt eget univers, hvor hovedma.let har vært a. lage spennende underholdning. Samtidig har jeg ønsket å utfordre sjangeren noe: å bringe alvoret inn i fiksjonen. Leseren gis anledning til å stille seg følgende spørsmål: Kunne dette ha skjedd i virkeligheten, og gjør samfunnet nok for å forhindre denne typen kriminalitet?" - Espen Skjerven

Forlag Pitch forlag

Utgivelsesår 2019

Serie Tom Grayston (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sandnes

Slutten er svært fartsfylt og spennende og ikke minst overraskende, og alt i alt tenker jeg at dette er en god krim jeg kan anbefale.
Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

Dette er fyrste bok i ein krimserie om Tom Grayston. «Slakt» er ein truverdig politikrim som foregår i Sandnes og Stavanger-området.

Boka inneheld nokre røffe skildringer som provoserer. Men likefullt er det viktige temaer, og boka fremstår som realistisk og har eit fjellstøtt plott, med mange og gode overraskende vendinger.

Skjerven har skapt ein sympatisk hovedkarakter i Tom Grayston. Ein mann med ein stor rettferdighetssans, og som gjerne går egne veger for å få resultat. Me kjem under huda på politibetjenten, då forfattar lager stor plass til privatlivet hans. Noko som kanskje kan høyres litt kjedeleg ut i ein krimroman, men det skjer såpass masse i livet hans, at det vert spennende, og ein berre «må» lese videre.

Med andre ord ein veldig god debutroman frå Espen Skjerven.

Du kan lese bokanmeldelsen min her.

Slakt var en bok som imponerte meg skikkelig, og med denne boken ble Espen Skjerven en av de mest spennende norske forfatterne for meg.
Det er et svært alvorlig tema i boken, men også et budskap som må løftes frem, for å avdekke alvoret.

Her er hva jeg skrev rett etter at jeg leste boken; Dette var en fabelaktig leseropplevelse, og jeg er så vanvittig glad for at det er enda flere flinke forfattere i Norge, enn jeg hadde oppdaget til nå. Da har jeg så mye å glede meg til fremover også.

Terningkast 6 til denne boka. Og jeg gleder meg skikkelig til flere bøker av Espen. 😊

Det er en stund siden jeg leste Slakt, men den sitter friskt i minne ennå som med andre bøker jeg leser. Det er første bok i en ny krimserie, og i skrivende stund har ikke neste bok kommmet ut ennå.

Slakt er første bok i en bokserien om politibetjentene Tom Grayston og Dagny Stokka. Det er gode kollegaer og venner. De jobber ofte og godt sammen. Noen ganger føles det som om det er bare på hverandre de stoler på. Det får de erfare denne gang også, grundig.

En sak som tar en mørkere vending
Da investor Erik Hoff blir mistenkt for to grove og vulgære drap, gnager det i Tom Grayston. Det gnager i ham når noe føles uferdig, og det er nettopp denne saken føles, uferdig, til tross for at de har en mistenkt. Men hvorfor gnager det i ham da?

Samtidig er det en som kaller seg Odin som styrer en hemmelig nettside,bare noen få har tilgang til, hvor de kan chatte og se videoer som er ufyselig for normale mennesker å se. Hvem er Odin og hvordan klarer han å holde seg selv hemmelig, og sitt samfunn så skjult? Et samfunn med blant annet prostitusjon, menneskehandel og grove overgrep. Det arrangeres fester med swingers og mye annet. Desto mer Tom og Dagny graver i tingene, tar det mørkere og mørkere vending, som dessverre er like aktuelle i virkeligheten.

Hvem forsøker å skremme Tom Grayston og hans nærmeste?
Ikke nok med det, desto mer de graver i tingene, får Tom Grayston oppleve at familien hans er i fare, og vil ikke ta noen sjanser. Hvem er disse folka som vil ham og andre så vondt? Tom Grayston er kanskje en ensom mann. Han og moren til barna hans bor ikke sammen lenger, men prøver å ha kontakt. Det er om kveldene når han er hjem til seg selv, han kjenner litt på ensomheten. I tillegg har han et vanskelig forhold til foreldrene sine, for han får skylda for at søsteren hans Cecilie sitter i rullestol. Heldigvis har han og Cecilie et sterkt bånd, og han føler seg ikke helt alene i verden, selv om ting er vanskelig, både på jobb og privat. Men vil han få tak i de mystiske folka før de skader noen av hans nærmeste for alvor?

Dette er en stor bok på nesten fem hundre sider, men den er veldig lettlest til å være så stor. Boka er delt opp i korte og effektive kapitler. Det er stort sett utvikling hele tiden, og de fleste dialogene og karakterene er spennende å lese om, spesielt spennende er det å lese om Lyngdal og Wiese. Handlingen har også fin tempo, slik at det gjør boka ekstra lettlest. Boka føles ikke stor mens man leser den. Karakterene er også spennende å lese om, for det er mangfold av forskjellige personligheter i fra svært spesielle miljøer. Jeg liker også at flere saker blir dratt inn i en større sak slik at det ikke blir så ensformig underveis. Litt morsomt at man avslører en del ting rett før Tom og Dagny gjorde det, men synes ikke det ødelegger intensiteten på noe vis.

Dette er den andre krimboka i år jeg leser som har med slange i handlingen. Det hadde også Dukken av Yrsa Sigurðardóttir. I denne boka er det med mange forskjellige slanger og røper ikke hvofor. Bare godt man ikke har reptilfobi. De som har det vil nok slite med å komme seg gjennom Slakt. Advarer også om at boka inneholder noen sensitive temaer som er hardt å lese om.

Til tross for svært mørkt lesestoff som jeg har sansen for, var dette en sterk, brutal og spennende krim. Det eneste som drar litt ned er relasjonen mellom Tom Grayston og Dagny Stokka. Har de følelser for hverandre, eller er de bare gode venner? Skjønner at slike spørsmål og følelser dukker opp når man jobber tett sammen, men synes det ble noe for typisk over det. Det var ikke deres relasjon som var mest spennende å lese om, men saken og menneskene de jobber med.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Kleptokratiet" av Espen Skjerven