Omtale fra forlaget
I denne boka stiller Ole Martin Moen - professor og tidligere lærer - spørsmålet: Utsetter det norske skolesystemet barn for systematisk omsorgssvikt? Blir barns behov for beskyttelse og ernæring møtt? Og er det forsvarlig at barn ikke har et klart skille mellom skole og fritid, og at prestasjonene deres fra 12-årsalderen blir gjort bestemmende for barnas videre muligheter i livet?
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2023
Format E-bok
ISBN13 9788202802370
EAN 9788202802370
Språk Bokmål
Sider 127
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketOverordnede som ønsker å skjule varige problemer skal man ikke være lojal mot.
Tiden og ressursene er i hovedsak satt av til å møte barns behov for skolefaglig opplæring, ikke til å ivareta barns mer helhetlige behov.
Et vanlig munnhell sier at skolen ikke er et sted for å være, men et sted for å lære.
Dette er sant. Men det er også viktig at skolen er et sted der vi sørger for å nære, ikke tære.
Når vi tar for gitt at tilstedeværelse på skolen er et gode, og motstand tolkes som et problem internt i hvert barn, er det lett å bli blind for at barns problemer kan være forårsaket av systemiske trekk ved skolen.
Hvis problemet er at skolen straffer manglende oppmøte, bør straffingen - snarere enn det manglende oppmøtet som sådan - identifiseres som problemet. Hvis det er noe skolen/lærere gjør som skaper problemer for barnet, så si det eksplisitt. Ikke beskytt den sterke og profesjonelle parten i relasjonen ved å være høflig, og dermed plassere et problem i barnet når det ikke hører hjemme der.
13 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket