Omtale fra forlaget
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2023
Format Innbundet
ISBN13 9788202794040
EAN 9788202794040
Språk Bokmål
Sider 127
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketOverordnede som ønsker å skjule varige problemer skal man ikke være lojal mot.
Tiden og ressursene er i hovedsak satt av til å møte barns behov for skolefaglig opplæring, ikke til å ivareta barns mer helhetlige behov.
Et vanlig munnhell sier at skolen ikke er et sted for å være, men et sted for å lære.
Dette er sant. Men det er også viktig at skolen er et sted der vi sørger for å nære, ikke tære.
Når vi tar for gitt at tilstedeværelse på skolen er et gode, og motstand tolkes som et problem internt i hvert barn, er det lett å bli blind for at barns problemer kan være forårsaket av systemiske trekk ved skolen.
Hvis problemet er at skolen straffer manglende oppmøte, bør straffingen - snarere enn det manglende oppmøtet som sådan - identifiseres som problemet. Hvis det er noe skolen/lærere gjør som skaper problemer for barnet, så si det eksplisitt. Ikke beskytt den sterke og profesjonelle parten i relasjonen ved å være høflig, og dermed plassere et problem i barnet når det ikke hører hjemme der.