Sjøormen i Essex

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Charles Dickens møter Bram Stoker i en sanselig, gotisk roman med moderne vri. London, 1893: Da Cora Seabornes ektemann dør, får hun muligheten til å starte livet på ny. Ekteskapet var dypt ulykkelig, og Cora, som er en intellektuell og nysgjerrig kvinne, har aldri funnet seg til rette blant sosieteten i storbyen. For å komme til hektene bosetter hun seg på den engelske landsbygda med sin sønn Francis. Snart får de høre rykter om «Sjøormen i Essex», et mytisk vesen som en gang jaktet marsklandet etter menneskeliv, og som nå er kommet tilbake i all sin gru. Snart begynner forferdelige ting å skje i landsbyen.
Som den opplyse kvinnen Cora er, lar hun seg raskt begeistre av myten. Hun er overbevist om at sjøormen egentlig er en uoppdaget art, og det blir en besettelse for henne å løse mysteriet. Underveis i letingen blir hun kjent med den lokale presten, den like eventyrlystne William Ransome. Men der Cora setter all sin lit til vitenskapen, vender William seg alltid til sin tro, og på tross av at de krangler om hver minste ting, kjenner de en sterk dragning mot hverandre. Sammen er de på vei inn i et eventyr som vil endre livet deres for alltid.
Sjøormen i Essex har høstet flerfoldige priser etter utgivelsen, og toppet de britiske bestselgerlistene i månedsvis. Dette er en lekende, mørk og mystisk fortelling som kombinerer det beste fra 1800-tallets gotiske romaner med moderne, spenningsdrevet drama. Gjennom sterke, originale karakterer og et fargerikt språk tematiserer romanen hva som skjer i møtet mellom tro, overtro og vitenskap.

ISBN13 9788205505629

EAN 9788205505629

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Denne boka fortjener nok egentlig mer en fireren jeg gir den, det er meg, ikke den. Eller kanskje jeg leste den på feil tidspunkt. For jeg liker karakterene, miljøene, handlingen, og jeg elsker naturskildringene! Men så fikk jeg den liksom ikke helt til likevel...

Cora Seaborne kan endelig leve som hun selv vil etter at hun har blitt enke. Sammen med sønnen Francis og venninnen Martha, forlater hun London for Essex. Året er 1893.
Cora har alltid vært interessert i trilobitter, ammonitter og andre forhistoriske ting. I Essex får hun høre om et sjøuhyre, og er fast bestemt på å finne det. Sammen med landsbypresten, William, starter hun jakten. Det handler om både vitenskap, mystikk og overtro når mysteriet skal løses en gang for alle.

Knotete og rar.

Luke diagnosed himself to be in love, and sought no cure for the disease.

One o´clock on a dreary day and the time ball dropped at the Greenwich Observatory. (..) Time was being served behind the walls of Newgate jail, and wasted by philosophers in cafes on the Strand; it was lost by those who wished the past were present, and loathed by those who wished the present past.

Had it always been here - this marvellous black earth in which she sank to her ankles, this coral-coloured fungus frilling the branches at her feet? Had birds always sung? Had the rain always this light touch, as if she might inhabit it? She supposed they had, and that it had never been very far from her door. She supposed there must have been other times when she'd laughed alone into the wet bark of a tree, or exclaimed to no-one over the fineness of a fern unfolding, but she could not remember them.

• Listeinnslag

• "Det høyeste kortet" av Marco Malvaldi
  • "Pøbler i pels og pyjamas" av Ingvild Bjerkeland
  • "Gildra - roman" av Hilde Susan Jægtnes
  • "Usynlighetens historie" av Martha Batalha
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen