Size Zero

My Life as a Disappearing Model

William Collins 2017 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag William Collins

Utgivelsesår 2017

Format Paperback

ISBN13 9780008220495

Årets 24. bok: "Size zero", av Victoire Dauxer

Denne ble utgitt i år, og for meg som ikke er særlig mote-interessert var verken modellens eller forfatterens navn noe jeg kjente igjen. Men det er altså den franske supermodellen Victoire Dauxerre som har skrevet denne boka. En selvbiografisk roman om hvordan hun som 17-åring oppdages av en modellspeider og får en lynkjapp start på karrieren. Like lynkjappt utvikler hun alvorlige spiseforstyrrelser. Hårreisende å lese om hvordan ingen griper inn, og hvordan hun nærmest roses for sin "disiplin" og "profesjonalitet". Dette er en rå, gripende og ærlig bok som handler om langt mer enn moteindustrien.

Forfatteren er ærlig, og modig som faktisk tørr å stå frem med det hun gjør... Motebransjen er neppe den letteste å omtale såpass ærlig og brutalt som det hun gjør. Hun lykkes også i å vise flere aspekter ved sykdommen, om alt den stjeler, om hvor mye den koster og hvor umulig den er å komme seg fra. Jeg har imidlertid to ting å rette pekefingeren på:
1)det burde komme tydeligere frem at motebransjen alene ikke er nok til at noen utvikler anoreksi. Forfatteren nevner veldig kort at hun hele livet hadde en slags udefinert uro og angst, og et ekstremt behov for å være best i de tingene hun valgte seg ut. Dette står svært sentralt i en spiseforstyrrelsesproblematikk. At hennes tilværelse som modell utløste sykdommen er det ingen tvil om, men det lå allerede noe der som nok gjorde henne mer utsatt enn enkelte andre.
2) det beskrives ganske nøyaktig hva hun spiste, hva hun utgikk, og vekten nevnes ganske ofte med tall. Dette kan, dessverre, virke veldig uheldig på enkelte lesere... Det er selvsagt ikke hensikten å skull påvirke noen i feil retning, men innblikk i akkurat slike ting som antall kilo og hva måltider bestå av er verken nødvendig eller heldig i denne forbindelsen fordi folk er veldig lettpåvirkelige, særlig "de typiske" leserne av en slik bok som gjerne har eller har hatt liknende problemer selv

Jeg hørte denne på storytel, lest på engelsk. Meget solid lydbok. At det ikke blir mer enn 3 stjerner skyldes ikke at boka er dårlig mtp innhold og handling, for jeg ble veldig revet med her og hørte ut denne boka på bare 2 dager (nesten 10 timer lydfil...!). Det som hindrer høyere rating er den litterære kvaliteten som ikke er all verdens, og dessverre trekker det ned da språk, formuleringsevne og den slags har mye å si for hvordan jeg bedømmer bøker. Men her er det heller ikke en "profesjonell forfatter" som skriver så å forvente noe mer er heller ikke riktig. Likevel må det tas med i en vurdering av boka. De tre stjernene er altså sterke og skinnende..

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i