Siste time

Lyst forlag 2019 Innbundet

Når ungdomsskoleeleven Marion blir funnet drept på selveste 17. mai, virvles det opp sterke beretninger fra 16-åringens korte liv. Marion var en ledertype, men også en urokråke. Hun kom lett i konflikt med både elever og lærere og gikk ikke av veien for å ty til drastiske virkemidler for å få det som hun ville.

Etterforsker ved Drammen politikammer, Ingvald Dagsland, i tett samarbeid med rektor Håkon Hansen, får en rekke kompliserte og til dels urovekkende brikker å jobbe med i jakten på Marions drapsmann.

Parallelt med Marions til tider skruppelløse atferd, får vi et innblikk i en sårbar ungjente som savner sin jamaicanske far intenst. Når etterforskningen etter hvert ledes mot uventet hold, faller brikkene på plass.

Forlag Lyst forlag

Utgivelsesår 2019

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Drammen

Stein Winther "Siste time"

Stein har tidligere gitt ut mattebøker før han debuterte som krimforfatter. Boka er en kort krimroman på 150 sider. Dette må være den korteste krimboka jeg har lest på lenge. Klarer man å lage god krim i en så kort bok? Les videre så får du svaret …
Handlingen til boka er lagt til Drammen hvor forfatteren også bor. Bokas to hovedpersoner er politietterforsker Ingvald Dagsland og rektor Håkon Hansen som samarbeider tett om å løse drapet på 16-årige Marion som var elev på skolen til Håkon, der vi blir kjent med hva skolemiljøet bringer av utfordringer for både lærere og elever. Boka er kort og intens med spenning til Marion kom lett i konflikt med både lærere og elever. Vi blir også kjent med Marions sårbare sider og savnet hennes etter jamaicanske far. Underveis dukker det opp ting som setter opptil flere under mistanke, både voksne og elever. Romanen er som sagt veldig kort, den kunne like godt vært en lang novelle som roman, men den har et bra plott som gir leseren spenning til siste side og har en uventet slutt.

Boka passer fint å lese innimellom tykkere bøker, og er en ypperlig bok når man egentlig har lite tid til lesing. Den kan godt passe både til godt voksne ungdommer og voksne. Dette er en godkjent debut, og jeg ser gjerne at forfatteren kommer med flere bøker. Boka anbefales videre. Den er et lese-eksemplar sponset av forlaget.

Terningen lander på en sterk firer.
Terningkast 4

• "Mordkoden" av Helge Thime-Iversen