Siste båt hjem

av (forfatter) og Eli-Ann Tandberg (oversetter).

Aschehoug 2015 Innbundet

Betingelsesløs morskjærlighet står sentralt i Dea Brøvigs debutroman som utspiller seg i en liten og trang sørlandsby.

Året er 1974, og Else er 15 år. Hun bor på et småbruk ved en liten sørlandsby sammen med moren og faren. De har en enslig ku i fjøset, og faren prøver å tjene til livets opphold ved å drive fiske fra en liten skøyte, samtidig som han stadig styrker seg på hjemmebrent. Moren søker mening i religionen og samværet med bedehusmiljøet i byen. Else drømmer om et annet liv, et annet sted enn i dette lukkede samfunnet. Så kommer et sirkus til byen og bringer med seg historier langt vekk ifra, og denne sommeren kommer til å forandre livet hennes for alltid.
30 år senere møter vi igjen Else. Hun bor fortsatt i den lille sørlandsbyen og har skapt et liv for seg selv og for sin datter og sitt barnebarn. Men en dag kommer en person fra fortiden tilbake, og han konfronterer henne med en hemmelighet hun har holdt på i alle disse årene.

Med lavmælt stemme forteller Dea Brøvig en dramatisk historie om hvordan en mor kan elske sin datter uten forbehold og om hvordan en familie forholder seg til hverandre - hva de deler og hva de beskytter, og hva de noen ganger lyver om for seg selv og for verden rundt.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203219986

EAN 9788203219986

Omtalt sted Sørlandet

Else er 16 år i 1974. Hun er forelsket i Lars som er sønnen til skipsverftseieren. Forholdet må skjules for alle, men prosten virker å være overalt...
Da sirkuset kommer til den lille sørlandsbyen, forandrer det Elses liv for alltid.
I 2009 møter vi Else igjen, som nå både er mor og mormor.
Else bærer på en hemmelighet, og den blir hun konfrontert med da en person fra fortiden flytter tilbake.
Dette ble etterhvert en pageturner for meg. Nysgjerrig på hva Elses hemmelighet kunne være fikk sidene til å fly av gårde, og da avsløringen kom var jeg ikke forberedt. LES!!!

• "Den verden vi fant - roman" av Thrity Umrigar
  • "Hviskeleken" av Chandler Baker